Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Solceller på taket I 1985 la Saab en kvadratmeter solceller på taket. Nå topper GM dette, med nesten 200.000 kvadratmeter. |
||||||||||||||||
Husker noen Björn Envalls nydelige konseptbil, EV-1 som de viste i Los Angeles i mai 1985? Det var ikke Saabs første konseptbil, for på IAA i 1983 hadde de vist en cabriolet som en ”Design og fremtidsstudie” – men ingen lot seg lure. Den var ment for produksjon. EV-1, derimot, det var så åpenbart en drømmebil og var helt klart med på å sementere Saabs renommé som innovativ tenker. En av detaljene til designsjef Envall, eller teknisk sjef Gunnar Larsson, var et sett solceller i det transparente taket. De sørget for strøm som drev det automatiske klima-anlegget når bilen sto stille. Særlig effektivt under solskinnet i Los Angeles skulle vi tro. Dette var før GM kom på Saab-banen, men parallellen slo meg nå da GM sendte ut en melding om at de er i ferd med å installere verdens største solcelletak. Ikke på noen bil riktignok, men på fabrikken i Zaragoza. Her skal det monteres 85.000 lettvektspaneler som sammen skal produsere 12 megawatt. Over hele året blir dette 15,1 millioner kWh, nok til å møte behovet hos ca. 5.000 husholdninger. Eller mer konkret: nok til å forsyne Zaragoza-fabrikken med mer enn en tredel av dens elektrisitetsbehov. Hadde strømmen vært levert fra slike anlegg som benyttes nå, ville det tilsvart 6.700 tonn CO2 pr. år. Dette anlegget skal være klart til å levere i september og investeringen (som også støttes av de lokale myndighetene) har en ramme på 50 millioner euro. GM fortalte samtidig at de har planer om tilsvarende installasjoner på 11 andre fabrikker rundt i Europa. PS! Kan jeg bare få legge til et lite, bilrelatert solpanel på slutten: Kjell Qvale ble født i Norge for nesten 90 år siden. Han fløy jagerfly i USA under den annen verdenskrig, oppdaget MG og startet British Motors i San Francisco etter krigen. I dag selger han og hans to sønner meget mer enn britisk, de er for eksempel store på Lamborghini, og var jo i sin tid inne hos de Tomaso, slik at Mangusta en periode het Qvale Mangusta. Lotus- og Jensen-produksjon har han også tapt masse penger på. Men poenget her er at i fjor fikk han installert 1606 stk. 175 Watts paneler på toppen av bygget sitt. Og selv med San Frans legendariske tåke produserer de 370.000 kWh årlig forteller han stolt. Dette ante du ikke at du skulle få vite, det.
|