Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fiesta for verden Etter 32 år og 12 millioner biler er Fiesta endelig klar til å gå global. |
||||||||||||||||
Til Norge Det har vært en del om den nye Fiesta på disse sidene siden Ford fristet oss med sine tre Verve-utgaver (den første i Frankfurt i fjor) og viste den første produksjonsferdige antydningen på Genève i år. Nå er det endelig klart for introduksjon i Norge også, i første runde med et ganske begrenset program, 5-dørs, to utstyrsvarianter, valg mellom tre bensinmotorer eller to dieselmotorer og en eneste femtrinns mulighet. Ford legger vekt på at karosseriet er særdeles stivt, men allikevel lettere enn forgjengerens. Jeg lurer litt på om dette er PR-prek for at den nye Fiestaen allikevel er tyngre enn den gamle – i så fall er det litt pinlig for Ford, fordi fetter Mazda viste hvordan man kan konstruere bort vekt også hvis man bruker hodet, med sin nye Mazda 2.
Finesser Det later til at utstyrsnivået er høyt i den nye modellen. Airbag-løsninger som i Mondeo for eksempel, stabilitetskontroll og elektronisk nødbremseassistent finner man der, et tanklokkløst bensinpåfyllingssystem – tilpasset evt. fremtidige roboter? – nøkkelløs dørlåsbetjening og separat startknapp tilhører også listen over standardutstyr. Nå er det forresten ikke bare norske kunder som skal få gleden av alle disse finessene. Verve, som altså var konseptutgaven av Fiesta, ble vist både i en europeisk, en asiatisk og en amerikansk versjon.
Bestselger Budskapet var at dette blir en felles modell for hele kloden, man kommer nok til å se variasjoner i platearbeidet på de forskjellige markedene, men det som virkelig betyr noe blir identisk over hele verden. Bilen er allerede vist frem for norske forhandlere og selvfølgelig får vi høre at mottakelsen var overbegeistret. Direktør Thormod Skofsrud i Ford Motor Norge er ikke snauere enn at han regner med at bilen blir den nye bestselgeren blant småbiler i Norge. Det betyr i så fall rundt 3.000 biler neste år. Hvem tar et veddemål?
|