Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hottere Mégane Helt på tampen av levetiden til dagens Mégane kommer den i en virkelig hot utgave som R26.R. I England i hvert fall. |
||||||||||||||||
Bare i England I resten av verden heter dagens kjappeste Mégane, Mégane Sport. I England heter den R26. (Hvorfor synes jeg egentlig at det er et meget mer snappy navn?) Siden den nye, enda R’ere utgaven skal hete R26.R i England vil kanskje navnet på de andre markedene bli Mégane Sport R? Det høres ikke like festlig ut. Mégane Sport Ruksus? Nok om det. Man skulle tro det holdt med Mégane i den ”normale” Sportsutgaven. 225 hester og den lille pakken høres ut som ganske festlig.
Litt mere R Så viser det seg at den nye har akkurat den samme motoren i akkurat den samme pakken, så hva er det som er så veldig R med den da? Ikke annet enn at man har hevet ut baksetet og andre unyttige detaljer, som tåkebaklys og visker på bakruta – for eksempel. Bakruta er forresten også byttet ut med en i polycarbonat, akkurat som sidevinduene. De er ikke akkurat kjent for solid støydemping, men upside er selvfølgelig lavere vekt. Med noen karosserbiter av stål byttet ut med ditto av kullfiber så begynner vi vel å ane hvor Renault vil med denne modellen. Det vil, og er kommet, 123 kg under utgangspunktet. Og slikt betyr noe. Ikke nødvendigvis på toppfart, men på aks og på håndteringsegenskaper. Den avdelingen er også forsterket ved hjelp av nye fjærer og dempere i hvert hjørne, og lettmetallhjulene burde også hjelpe. Spesielt hvis man velger Toyo R888 semi-slick trackday-dekkene i stedet for den andre listeførte opsjonen: Michelin Pilot Sports.
Egnet for banekjøring Diffen med progressiv lås, kort gearspak ned til de seks utvekslingene og et veltebur av titan er med på å gi deg følelse av Alonso her, og selv om prisen ikke blir klar før bilen kommer i produksjon i oktober, regner engelske bilutstillingsbesøkende med å betale 3.000 pund mer for den ekstra R’en. På toppen av de 20.000 utgangspunktet allerede koster. Renault har allerede presentert resultatet av slankeprosessen. Bilen har kjørt Nordsløyfa på Nürburgring på 8.17 – ny rekord for forhjulsdrevne biler der. Og ikke å undres over at Renault tillater at den engelske importøren setter et eget navn på disse tingene. Av de 450 eksemplarene som skal bygges av denne super-minien skal hele 230 går til Storbritannia. Der setter de virkelig pris på en hot hatch.
|