Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lotus Eagle ble Evora Det var som vi fikk en følelse av: Lotus-prosjektet med Eagle-navnet skulle hete noe annet. Nå er bilen vist og navnet kjent: Evora. |
||||||||||||||||
Det er klart at den nye Lotusen er en Porsche-utfordrer, men hvilken? Den befinner seg i Cayman-området når det gjelder pris, den ligger imponerende 150 kg under Cayman i vekt, men har innvendig plass bedre enn 911 og prestasjoner som kanskje kan måle seg med kjøkken-utgaven av 911.
Toyota-bistand Nå vet vi i hvert fall at bilen drives av en Toyota-motor (ikke overraskende, det er Toyota som leverer til Elise også). I dette tilfelle en 3,5-liters V6 som vi finner i modeller opp til Lexus GS og RX. Hele motorstyresystemet er Lotus’ eget. Det må komme av at de ønsker spesiell respons som Toyota-algoritmene ikke kan fikse. Det er nemlig ikke ytelsen som er økt ved hjelp av nye chiper – vi snakker rundt 280 hester - akkurat som i Toyotas egne installasjoner. Transmisjonen er en manuell seks-speeder, det hele plassert ikke bare bak føreren, men også bak passasjersetet – for dette er blitt en 2+2 utgave. Hvordan de har klart det virker foreløpig som et under. Litt større Akselavstanden er bare 28 cm lenger enn på en Elise, men ikke bare gir det plass til et nødbaksete, det gir også muligheter for enda 75 med mer lengdejustering for førersetet. Med 258 cm er forresten Evora mer enn 20 cm mellom hjulene enn en 911. Det hører med til saken at siden Toyota ikke legger sin motor og gearkasse der Lotus har gjort det, er både clutch og gearvelgermekanismen Lotus’ egen. På sikt skal det også inn et alternativ med en Toyota-basert Tiptronic-aktig innretning. Uten muligheter for clutchløst er det heller ingen muligheter på noen av dagens mest spennende eksportmarkeder.
Design At allikevel lengden (435 cm) er nesten 10 cm mindre enn 911s tyder på en utrolig kompakt konstruksjon. Og en designjobb som er helt på topp. Russell Carr og hans eksteriørdesignsjef Steve Crijn, har grepet til noen fantastiske knep i avdelingen for kort overheng bak, smart vindusgrafikk og flytting av det optiske tyngdepunktet bakover. Dette er en bil som virkelig får deg til å stoppe opp. Teknisk er den også meget bra. En Cw-verdi på 0,33: glimrende for en bil som produserer masse aerodynamisk marktrykk.
Lettvekter Et karosseri som består av fastboltede plater i kompositt-materialer er selvfølgelig med på å holde vekten nede. Sammen med den limte og nagla sentralrammen i aluminium ligger kilotallet rundt de 1375. Fremdeles masse vekt (den opprinnelige Eliten veide ca. 600, men så var det noen som oppdaget at slike biler måtte bygges for å kollidere med!), men ta med i betraktning at en Porsche møter deg ca 100 kg over. Foreløpig har ikke Lotus sagt et ord om ytelser. Men det er ingen grunn til at denne skal ha en tysk sperre på toppfarten (selv om mye av førerhjelp-elektronikken er tysk, Bosch leverer for eksempel ABS og utkoblbar ESP) derfor kan vi sikkert regne med oppunder 270 og fem-tallet på nulltilhundre. Men nesten like viktig i dag er at dette blir vel den Porsche-segment-superbilen med lavest produksjon av kulldioksyd. Den første kunden må vente 9 måneder på sin utgave. Skal vi håpe det blir mulig med et første kjøreinntrykk før den tid?
|