Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ekstrem-Subaru Det kan virke som om Solberg-effekten er større i England enn i Norge. Så der får de nesten 400 hk! |
||||||||||||||||
Engelske Subaru bruker London-utstillingen til å love britiske fans noe verre enn verst. Impreza WRX STI 380S Prodrive er det kvikke navnet på den første av en ny, hårete trio. Den kalles et konsept på utstillingen, men på standen fortelles det allerede åpent om en kort produksjon før jul, og en pris på solide 40.000 pund. Bilen er utviklet hos Prodrive i Banbury, og blir bare høyrerattet og tilgjengelig for UK-markedet. Det er selvfølgelig gjort meget med chassiset, for det skal nå håndtere de 378 hestene som blir håndbygd, og bare etter bestilling. 278 hester er for øvrig 60 flere enn det Petter Solberg har tilgang til når han sitter i kontoret sitt. Når den kommer i produksjon vil den beholde de samme to kanonrørdimensjonerte eksosrørene og den samme tøffe fronten. Men sannsynligvis vil det bli enda villere hjulåpninger og 19 tommers hjul. Men det finnes en ny modell litt under den også. STI 330S heter den og vil befinne seg et sted mellom STI og 380S, til en pris av 30.000 pund. Her er det først og fremst i maskinrommet ting har skjedd. Et nytt eksossystem sier tydelig fra om hva det var som nettopp passerte deg, og en ny ECU får ytelsen opp på 327 hk. Det betyr 0-100 på 4,4 sekunder og en toppfart elektronisk begrenset til 250 km/t. Men jommen kommer de også med en tredje. Litt mer beskjeden nyhet. WRX-S er litt kjappere enn standard WRX, men befinner seg samtidig et stykke under STI. 253 hester og hele 5,5 sekunder til 100 er det vi snakker om her. Samt £22.500,-. Alle disse S-modellene vil komme til forhandlerne fra oktober og frem mot jul. Men altså bare der borte.
|