Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota på hydrogen Toyota har jobbet med brenselceller lenge. Nå skal snart publikum få ta del. |
||||||||||||||||
Toyotas brenselcelle-engasjement startet med det som må ha vært verdens første tilbakekalling av slike biler. Seks stykker var plassert i et feltforsøk, men i mai 2003 måtte de tilbakekalles. Tanken var ikke tett. Toyota presiserte at den var av ”utenlandsk” opprinnelse. Etter det har det kommet mange hydrogeninnspill derfra. De sier selv at det neste store skrittet i retning av den ultimate eco-bilen etter Prius vil bli en brenselcellebil som bruker hydrogen i stedet for oljebaserte drivstoffer. For tre år siden ble det kjent at de gikk i samarbeide med GM, der det blant annet sto at de skulle gå sammen om en fabrikk for hydrogenforbrukende kraftkilder. Omtrent samtidig viste Toyota sin FINE-N, en konseptbil i familiestørrelse der man ble vist at hydrogendrift nå kunne finne praktiske løsninger med meget kompakte mål og med elmotorene, som drives av strøm fra brenselcellene, plassert i hjulene. Og så kunne Toyota fortelle oss om neste generasjon brenselceller tidligere i sommer. Bedre effektivitet, bra ytelse og akseptable dimensjoner var noen av stikkordene. Du kan lese mer om den her. Nå viser disse bildene fra Carparazzis fotografer i USA at det pågår nye feltforsøk der brenselcelle-systemet er plassert i normale produksjonsbiler. Dette er en Mark X Zio – en praktisk crossover som forresten heter Brevia i Kina, og som i prinsippet er samme bil som Lexus GS. Forsøksbilene er registrert i Michigan, det kan bety at disse er en del av GM-samarbeidet, men Toyota har en solid utviklingsavdeling nær Detroit også, og ikke bare i California. Toyota har foreløpig ikke fortalt noe mer om det pågående hydrogen-arbeidet, men vi skal ikke se bort fra at det kommer store nyheter på en av vinterens to store bilutstillinger i USA. Los Angeles i november eller Detroit i januar.
|