Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mystisk BYD Kan noen fortelle hva dette er? Vi fant det ikke ut, men vi fant mye annet. |
||||||||||||||||
Egentlig skulle jeg bare forsøke å finne at hva dette egentlig er. ET heter den, og er åpenbart en BYD – den eneste Kina-bilen som har en virkelig, sann importøravtale med et norsk firma. Det er også åpenbart en BYD fra i fjor, eller enda eldre, for her ser vi den gamle (BMW-type) logoen på veggen bak. Fra omtrent Genève i år gikk de over til en meget mer Toyota-aktig grafikk. På jakt etter informasjoner kom jeg i hvert fall over følgende. BYD-fabrikken og dets sjefer donerte 13 millioner Renminbil (som betyr ”Folkets penger” og har en kurs på ca. 75 kroner for 100 akkurat nå. På folkemunn heter valutaen Kuai forteller Wiki, det betyr ”spenn”) til ofrene for jordskjelvkatastrofen i mai. De ga praktisk hjelp også, for eksempel i form av 1000 jekker som ble brukt til å få folk ut fra feller. Litt lystigere er reportasjen om en pressetur der representanter for 19 ”berømte” russiske motor-medier fikk testet alle bilene fra F1 til F6. Turen startet i Nan’ao og hadde opphold ved Longcheer Yacht Club med endeholdeplass ved BYD hovedkvarteret i Pingshan, der man blant annet besøkte museet. Positive tilbakemeldinger, får vi høre. De russiske mediene var åpenbart enige om at BYD var bedre enn 75 av de kinesiske bilfabrikkene. Jeg bare nevner dette for å fortelle at det er åpenbart ting vi europeiske motorjournalister går glipp av nå som bilindustri og biljournalistikk begynner å bli virkelig global. Sa jeg F1? Den minste modellen fra BYD har nå offisielt skiftet navn til FO. I følge fabrikken for å unngå forvekslinger med en bilsportvirksomhet med de samme initialene. Kan vi derfor regne med at den nye modellen heter Eff Null og ikke Eff O? Dessuten reiser BYDs president, Wang Chuanfu, rundt i Europa for tiden sammen med sin Europa-direktør Henri Li og signerer kontrakter med nye distributører. Den siste var med Autobinck i Holland som dekker det og Belgia og Tsjekkia, Slovakia, Slovenia og Ungarn. Infiniti, Hyundai, Mazda og Mitsubishi er andre av deres merker. Fremdeles er det snakk om salgsstart i 2010 og full fart med plug-in hybrider med en gang. Men da jeg hadde kommet så langt visste jeg fremdeles ikke noe om ET. Navnet sier vel klart fra at dette er en elektrisk bil. Designen er såpass bra at man kan mistenke at den har vært gjort uttaskjærs, men samtidig er det litt hjelpeløst (hjulbuene som er lagt på etterpå, for eksempel) at det er ingen åpenbare spor der heller. Kan noen fortelle hva, av hvem, og når? Og hvorfor har de ikke denne type kompakt MPV’er i produksjon? Kanskje jeg skal spørre en av de 95 prosents russiske journalistene?
|