Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
AMG: mer enn SLR Nå kommer en AMG-Mercedes som virkelig ut-SLR’er den utgående McLaren SLR-modellen. |
||||||||||||||||
AMG som produsent Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series – greier du å si alt det, har du også greid å si at her er noe av det mest ekstreme som finnes på landeveien. I hvert fall hvis vi tar utgangspunkt i hyllevarer. For her har vi en SL. Oppi der finner vi AMGs 6-liters V12 turbo koblet til en AMG Speedshift Plus automat med fire skift-modi. Og vi finner et helt nytt tak (med integrert veltebøyle) slik at her trenger man ikke spore opp utvendige plastbiter for å slå fast at dette er ekstraordinært. Mercedes insisterer på at det hele er utviklet hos AMG, og nå er det ikke bare motoren (en mann, en motor!) som skal bygges hos dem, men hele bilen. Dermed blir også AMG en fullskala bilprodusent.
Ny modell Motoren som har fått helt nyutviklet turboinstallasjon yter 670 hk ved forsiktige 5.400 omdreininger (”bare” 58 flere enn fra SL 65 AMG), men der det virkelig skjer noe er i dreiemomentavdelingen. Den er elektronisk bestyrt og begrenset til 1000 kpm mellom 2200 og 4200 omdreininger. Uten elektronisk sperre ville dette tallet vært 1200! Heldigvis er det ikke bare flere krefter og høyere dreiemoment som kommer ut av den nye turbo-konstruksjonen, men teknikerne har også sørget for å understreke den spesielle V12-låten, får vi vite. Problemet (uten at jeg virkelig har hørt det) er at den ”virkelige” V12-låten, slik den produseres på italiensk, avleveres ved atskillig mer hysteriske turtall enn de forholdsvis tilbakeholdne tyske omdreiningene.
Presterer Mange nye aerodynamiske hjelpemidler er med på å holde fenomenet på matta. Foran og bak er det nye splittere og spoilere, og en bevegelig hekkspoiler løfter seg 12 cm fra 120 km/t for å minske løftet. Bredere sporvidde i begge ender, helt andre hjul og opphengning og en justerbar ESP er med på å sikre kjøreopplevelsen. AMG forteller at her er en bil som er utviklet som en skikkelig produksjonsbil. 10 prototyper har vært kjørt over hele verden i alle klimasoner siden 2006 i tillegg til omfattende banekjøring både på Nürburgring og Nardo. De første bilene skal ut til kundene i november. Det kan nok komme en og annen 626 hesters V8 McLaren SLR som byttebiler der ja.
|