Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renault Symbol (på hva?) Renault viser en ny modell på bilutstillingen i Moskva. |
||||||||||||||||
Renaults nye modell, som skal debutere i Moskva om en ukes tid, skal hete Symbol. Selv om ikke meldingen fra Renault forteller særlig meget, forteller navnet masse. Blant annet at her har vi en modell som føyer seg inn i en lang rekke tilsvarende utgaver fra denne franske produsenten. Og en modell som ikke er særlig aktuell for oss. Helt siden femmerens tid, på midten av syttitallet, har Renault hatt en hatchback som de etterpå har gitt en egen rumpe. Jeg kan forsikre at det så ganske underlig ut på en ellers så nydelig Renault 5. Da Clio kom til verden tok det ikke lang tid før det ble en firedørs utgave av den også. Noen het Lutecia, noen het Tricorps, noen het sågar Platina (men da var de jazzet opp til å lure sør-amerikanere og se ut som en Nissan), men de aller fleste ble kalt Symbol. Og de ble solgt på markeder som fremdeles synes at hatch er heslig men at en ekstra boks bak er bra. Det vil si Sør-Amerika, Øst-Europa, Tyrkia, forunderlig ofte Finland, og nå – altså – Russland. Renault gir meget få detaljer om den nye modellen i sin pressemelding, men med en lengde på 426 cm (bare 6 cm mer enn kombien) virker det som om dette er en utgave av den nyeste Clioen. Det eneste som gjør meg litt betenkt er høyden som er oppgitt til 143 – 6 cm lavere enn den vanlige utgaven. Akkurat det rimer ikke helt, men jeg har svært vondt for å tro at vi snakker om en helt ny modell her. Pressemeldingen snakker om eleganse og dynamikk og komfort og alle de begrepene som er viktige i en slik sammenheng, og forteller at den lange rekken av moderne motorer med lavt forbruk og høy ytelse står til disposisjon for den nye modellen. Dessuten antyder de Clio-forbindelsen ved å fortelle at fjæringen er den samme som på Clio II, med den samme perfekte balanse mellom veigrep og komfort. Uansett hva dette vil vise seg å være, den er nok ikke særlig aktuell for det norske markedet.
|