img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Takk for japansk galskap
NETTKJØRT: I en verden der bilfabrikanter deler girkasser og motorer på tvers av eierstrukturer, har altså Subaru valgt å bygge sin egen boxerdiesel – vi har kjørt den i Legacy for å se om det var lurt prioritert.

For en bransje som har store utfordringer virker det sært at en japansk bilfabrikk som produserer 600.000 biler i året, og hvor halvparten selges på hjemmemarkedet, utvikler en egen dieselmotor som strengt tatt bare er aktuell i en liten del av verden.

Men for Subaru i Norge og resten av Europa har den fungert som ren doping for et merke som hittil bare har kunnet skilte med bensinmotorer. Legg til at boxerdesignet gjør at det neppe er mange andre som vi stå i kø for å kjøpe motoren, så bør det være et bevis på at Subaru drives av ingeniører og ikke blåruss.

Kompakt og sterk

Men det som virker som galskap for enkelte, er ren fornuft for andre. Subaru har holdt seg til boxermotorer fordi de er lette, kompakte og fungerer godt sammen med firehjulstrekksystemet når det er montert slik Subaru kaller symmetrisk.

Dermed var det helt klart at dieselen måtte bygges på samme måte. Motoren har overtatt oppbyggingen fra bensinmotoren med kort avstand mellom sylindrene og en tilsvarende kort veivaksel, alt for å redusere vibrasjon og støy.

Ettersom det heller ikke er behov for balansestag blir det mindre masse å dra på og bedre gassrespons enn en tradisjonell firesylindret turbodiesel.

Resultatet i Legacy er svært godt. Riktignok høres motoren nesten ut som en gammel diesel i det du starter den helt kald – men etter kort tid reduseres lyden og under kjøring fremstår den som en av de stilleste dieselmotorene som er tilgjengelig.

Venter på sekstrinns kasse

Til tross for at 150 hester i en stor stasjonsvogn som Legacy ikke høres voldsomt ut – er den raskt fra stillestående til hundre – og ikke minst har den godt med krefter når du kommer opp i hastighet.

Draget kommer jevnt fra rett under 2000 omdreininger og treffer maks krefter ved 3600 o/min. For å beholde litt av bensinfølelsen, ikke ulikt slik Honda har gjort på sine motorer, protesterer den på ingen måte før du når 4500.

Kreftene og akselrasjonen gjør sammen med et langt lavere forbruk at det finnes få grunner til å velge Legacy med bensin foran denne – det må i tilfelle være at ønsket om automatgir er så høyt – det finnes nemlig ikke til dieselmotoren – i hvert fall ikke enda.

Antagelig kunne det vært tatt ut mer av denne motoren – men man har tenkt økonomi og utslipp. Våre litt uhøytidelige målinger viste et forbruk på 0,54 med to voksne, to barn og godt med bagasje.

Det vi godt kunne ønsket oss er en sekstrinns gearkasse. Det er imidlertid ventet en ny gearkasse i forbindelse med at dieselmotoren kommer på plass i Forester og Impreza.

Kjent materie

Når det gjelder resten av Legacy har man ikke forandret stort i forbindelse med introduksjonen av dieselmotoren. I tillegg til noen småting som forsterkede drivaksler og større diameter på bremseskivene, er den største endringen at man har gått over fra hydraulisk servostyring til elektrisk. Styrefølelsen er imidlertid fremdeles i god Subaru-ånd.

Bilen fikk en oppgradering på interiøret i forbindelse med siste facelift – noe som har gjort at hardplastfølelsen som tidligere modeller har vært skjemmet av, er borte.

Nå fremstår Legacy som en moderne stasjonsvogn – riktignok står følelsen av det massive i materialene litt tilbake for enkelte av konkurrentene, men erfaringen viser at disse bilene tåler mye til tross for at det kanskje kjennes litt lett og spinkelt ut.

Kjørefølelsen er sporty – ikke på noen måte stumpete, men mer måten du sitter på og følelsen av å ha kontakt med hjulene, både gjennom rattet og setet. Du sitter relativt lavt noe som bidrar til det sportslige følelsen.

Finner nye konkurrenter

Ikke bare oppleves dieselen som et bedre valg enn bensinmotoren. Takket være lavere forbruk og utslipp har også prisen gjort at man har funnet noen nye konkurrenter.

Med diesel og firehjulstrekk starter vår testbil, som er enkleste utstyrsvariant på 363.500 kroner. Det er snaut 30.000 mindre enn en tilsvarende bensinbil – riktignok med automatkasse.

Dermed kan Legacy by opp til kamp mot klasseledere som Ford Mondeo og Volkswagen Passat. Riktignok har begge disse større bagasjeplass, til gjengjeld har Legacy firehjulstrekk og litt kraftigere motor.

Skal du ha firehjulstrekk på Passat koster denne med Volkswagens nye toliters diesel kr 380.530 med omtrent samme utstyrsnivå som Subaru.

Dermed har du faktisk fått en valgmulighet til om du er på jakt etter en stasjonsvogn med diesel i prisklassen runder 350.000.

 

Fakta Subaru Legacy 2.0D Classic

PRIS:  kr. 363.00

MOTOR:

4-sylindret boxerdiesel. 1998 ccm. 110 kW (150 hk) v/3200 o/min. 350 Nm v/1800 o/min

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 472 x 173 x 147 cm

Akselavstand: 267 cm

Egenvekt m/fører: 1.395 kg

Maks. tilhengervekt: 1.600 kg

Bagasjerom: 459 liter (VDA)

Dekk: 215/45R17

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 8,9 sek

Toppfart: 203 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil

CO2-utslipp: 151 g/km






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer