img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Agila ut av boksen
NETTKJØRT: Lav pris var forutsetningen for at Opel skulle lansere den nye Agila. Vi har kjørt den første bilen på norske skilter – men er billigmodellen egentlig et godt kjøp?

Ut av boksen
Det eneste som er igjen fra den gamle Agila-modellen, er navnet. Mens den tidligere modellen så ut som en flatbrødpakke – er den nye blitt såpeformet ”som alle andre små biler”. Man skal ha et trenet øye for ikke å forveksle den med for eksempel en Renault Twingo.

Fortsatt er Agila et resultat av samarbeidet mellom Suzuki og Opel – og førstnevnte produserer bilene ved sitt anlegg i Ungarn.

Mens Opel beholder den innarbeidede betegnelsen Agila, bytter Suzuki fra Wagon R til det nye navnet Splash. Men siden Splash ikke kan leveres med firehjulstrekk, blir den ikke importert til Norge. Her er som kjent Suzuki synonymt med firehjulstrekk.

Sent start
Også Opel Norge har sittet lenge på gjerdet mht. Agila. Da bilen ble lansert i Marseilles i fjor sommer, kom ikke norske journalister i nærheten av bilen. Nå er tonen en annen.

Nå satser Opel. I oktober lanseres Agila, men i første periode bare med bensinmotorer på 1,0 og 1,2 liter. I år kommer det ikke mange bilene til landet.

Årsaken er delvis at det er stor interesse for bilen i land rundt Middelhavet, og at den prisen fabrikken får fra sitt salg til Norge er lav. Det er jo gjerne slik at ”de som betaler minst får sist”.

Billig?
”Lav pris” som skal lokke kunder. Men du skal kjempe hardt for å få kjøpt modellen som koster kr 129.900. Det er nemlig en billigversjon i ordets rette forstand. Med lavere sikkerhetsnivå som gjør at bilen neppe blir den mest attraktive bruktbilen. Sammenlignet med øvrige modeller er dette utstyr som IKKE finnes på billigmodellen:

  • Sidekollisjonsgardiner – denne har kun to kollisjonsputer
  • Elektronisk stabilitetsprogram (ESP)
  • Klimaanlegg (et tillegg på kr 9900 for klima, inkl. fjernstyrte dørlåser og elektriske vinduer)

Når så billigversjonen bare har en 3-sylindret 1,0 liters motor på 65 hk – kan den trygt betegnes som ”lokkemat” for at kundene skal falle for en dyrere versjon.

For utleie og Middelhavet
Agila leveres bare med fem dører. Komforten er meget god og sittestillingen høy. Dette er en bil man ikke setter seg ned i – men inn i. Det er god sikt og ikke minst god takhøyde både foran og bak.

Bakseteryggen kan legges ned, helt eller delvis. Og under gulvet bak er det et uvanlig stort ”hemmelig rom” der man kan legge varer og ting man gjerne vil ha skjult for omverden. Der mange andre småbiler har reservehjulet, har nemlig Agila et lagerrom.

Agilia er med sin lengde på bare 3,74 meter en ekte småbil. Takket være meget god oversikt fra førerplassen er bilen lett å parkere selv i små luker. Den har meget god svingradius, så Opels minste er en perfekt bybil.

Det er den også konstruert for å være. På langtur er det mye innvendig støy. Økes hastigheten til 100 km/t, blir man ganske fort lei av hjulstøy som gjør at man må skru opp volumet flere hakk for å høre radio – og de i baksetet anbefales iPod med bra headset. Mange i bilbransjen hevder at på nye biler i dag, spares det på støyisolasjon. Det må være tilfelle i Agila.

Hovedmarkedet for bilen er landene rundt Middelhavet – der man ikke bryr seg så mye om veistøy.

Og når hovedkunde for slike småbiler er bilutleie, så er det nok en forklaring på at dette med innvendig støy ikke teller! Men norske bilkjøpere setter andre krav.

Suppe med kniv og gaffel?
Førerplassen er meget komfortabel og oversiktelig, og kanskje er det på grunn av bilens påstått lave forbruk (med 1,2-liter skal den gå på rundt halvliteren) at bensinmåleren er så liten og bortgjemt at man nærmest må bruke forstørrelsesglass for å se hvor meget det er på tanken. Nå er jo heller ikke et forbruk på en halvliter pr mil noen sensasjon i denne klassen.

Pussig er det at sentralt på dashbordet er det en turteller med like uleselige, små tall. Hva en slik standard småbil skal med turteller, må gudene vite. I en sportslig bil ja. Men i en bil som kjøpes for alt annet enn sport, er turteller like unødvendig som hekkspoiler og kjørehansker.

Det blir som om man dekker til bords med kniv og gaffel – og serverer suppe. Turtelleren kan være praktisk som festekrok for vesker. Men det er neppe hensikten.

 

Fakta Opel Agila 1,2

PRIS: Fra kr. 129.900 (1,0 Advantage). Mest solgte modell blir 1,2 Joy til kr 153.000.

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 1242 ccm. 63 kW (86 hk) v/5500 o/min. 114 Nm v/4400 o/min

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 374 x 168 x 159 cm

Akselavstand: 236 cm

Egenvekt m/fører: 1065 kg

Tillatt totalvekt: 1485 kg

Maks taklast: 35 kg

Maks tilhengervekt: 200 kg

Dekk: 165/70 R14

Bagasjerom: fra 225 til 1050 liter (VDA)

Tankvolum: 50 liter

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 12,3 sek

Toppfart: 175 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,55 l/mil

CO2-utslipp: 131 g/km






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer