Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Fiesta fra Ford PRØVEKJØRT: Ford lanserer en helt ny Fiesta. Vi har kjørt bilen som blir den blå ovalens mest globale siden T-Fordens glansdager. |
||||||||||||||||
Fra Europa 5-dørsutgaven er den eneste som blir markedsført i Norge, men spør du pent kan forhandleren spesialbestille en 3-dørsutgave også. For andre markeder vil også sedan være aktuelt. Mykere og tøffere Og apropos farger – utvalget er solid – du kan velge mellom 15 forskjellige, deriblant ”Hot Magenta” som er overført nesten direkte fra konseptbilen. Både diesel og bensin står på programmet. Første nevnte er 1,25-litere med henholdsvis 60 og 82 hk, mens den mest sportslige bensinutgaven har en 1,6-liter på 120 hk. Det gir punch nok i en småbil som Fiesta. Partikkelfilter? Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,42 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 98 gram per kilometer. Men såpass bør man vel kunne forvente av en moderne småbil. Komfortabel På svingete vei var det imidlertid lett å provosere den til å lette på baken og overstyre, men vi får tro kundegruppen har en litt mer moderat kjørestil enn journalister som ønsker å finne frem til sterke og svake sider ved en ny bil. Sportslig Til Norge kommer Fiesta for fullt fra januar 2009, skjønt de første bilene er allerede på plass hos forhandlere. Ford Motor Norge forventer å selge 1300 biler i løpet av første salgsår. Bilene leveres i utstyrsnivåene Ambiente, Trend og Titanium og importøren forventer at de fleste vil velge godt utstyrte biler av nivå Titanium. Mange om beinet Fiesta får en startpris på kr 165.300, men de fleste vil nok ende opp med å betale nærmere 200.000 kroner for å få en bil med riktig utstyrspakke. Du kan lese mer om nye Fiesta i en høstlig utgave av bladet Bil, og snart skal vi også sette den på prøve mot sine naturlige konkurrenter.
|