Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hybrid på Le Mans Etter Wankel-seier (Mazda) og Dieselseier (Audi) på Le Mans er det vel klart for en Hybridseier (Peugeot)? |
||||||||||||||||
Det var på Silverstone i midten av september at Peugeot fortalte at de hadde bygget en hybridracer. Men det var på bilutstillingen i Paris at det store publikum oppdaget at etter at Audi hadde overkjørt Peugeot et par ganger nå, var det endelig muligheter for Peugeot å hente hjem en Le Mans-seier med avansert teknologi. Poenget er bare det at foreløpig eksisterer det ikke noe regelverk for en hybrid LM1-bil. Så det må skrives. Og da må regelverket selvfølgelig skrives så tett opp til et eksisterende konsept som det går an, ”for å oppfordre ny teknologi til å delta”, akkurat som de gjorde da dieselmotoren ønsket å vise seg frem. I dag er det i praksis ikke mulig for en bensinbil å vinne, slik reglene er, så vi kan jo håpe de skriver regler som gjør det umulig for en hybridbil ikke å vinne også. For da kan Le Mans virkelig skryte av å være i forkant av moderne teknologi. Den modellen vi møtte var egentlig en av de vanlige 908 HDI FAP racerne, men bygget om med hybrid-elementer og derfor omdøpt til 908 HY. Ekstra-maskineriet er ikke så veldig komplisert: En 60 kW generator erstatter den vanlige starteren og fungerer som en dynastarter. Strømmen som produseres ved oppbremsing oppbevares av ti li-ione batteripakker. Seks av dem finner plass inne hos føreren, i stedet for det vanlige batteriet og de fire andre er lette å gjemme bort på venstre side av bilen. Og så har man en liten konverter plassert i hekken av bilen, den styrer strømmen energistrømmen mellom batterier og motor/generatoren. Bilen kan da drives på tre forskjellige måter. Enten bare elektrisk, for eksempel i piten – dersom det skulle bli krav om det. Eller bare med forbrenningsmotoren, hvilket vil være det meste av tiden. Eller med både forbrennings- og el-motor. Denne modusen kan benyttes på flere måter. Enten som P2P –push to pass, en ren kraftboost. Eller for å hjelpe på forbruket (det kan bety 3-5 lavere forbruk med intelligent innsats av strømmen). Regneprogrammene til Peugeot forteller at man kan hente opp bremsenergi i mellom 20 og 30 sekunder på hver Le Mans-runde. Det betyr at man vil kunne bruke 60 ekstra kW (80 hk) i 15 – 20 sekunder hver runde. Enten automatisk når bilen aksellererer eller når føreren bestemmer det (P2P). Eller altså til å vedlikeholde farten, men med mindre diesel-innsats. Peugeot forteller ikke hvordan de har løst de tekniske utfordringene med soft- og hard-ware her. Det er jo kjent at i Formel 1-kretser sliter man såpass meget med et tilsvarende KER-System at det er mulig det ikke blir innført neste år allikevel. Da ville det være en ekstra fjær i hatten dersom det kunne introduseres på Le Mans.
|