Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audis minste er spennende Audis A1 konsept var en av de bilene som ble meget mer spennende i levende live. |
||||||||||||||||
Kompakt Og første pressedag gjorde jeg andre ting enn å besøke den store hallen der VW sto og stirret på Toyota over en bred midtgang. Samme dag som Porsche-sjefen sa til franske Le Monde at han skulle gjøre VW til verdens største bilprodusent. LES OGSÅ NÆRMERE AUDI A1 Han er en fyr man kan tro på, frem til nå har han i hvert fall levert. Det du først legger merke til er at den er kompakt, under 4 meter lang og 175 cm bred. Vekten er åpenbart også såpass kompakt som man kan vente. Med kullfiberforsterkede kunststoffer og andre lette materialer rundt omkring, er det åpenbart man forsøker å kompensere for de ekstra kiloene som hele elektro-biten representerer i denne bilen. Effektiv På tross av at vi snakker 7,9 sekunder til 100 og 200 km/t som toppfart, byr denne modellen også på 0,39 l pr. 100 km, eller 92 g/km – hvis det er det vi skal måle. Dette, imidlertid, under forutsetning at du på forhånd har bestilt hele turen via sat-nav’en som også er utstyrt med informasjoner over strekningens høydeprofil og trafikkbilde, slik at kraftbehovet kan regnes ut på forhånd, og fordeles slik det bør fordeles under turen. Starter basic Hva vi nok også får beholde er den kupéliknende taklinjen, den samme grillen og de samme LED-lampene som på konseptbilen og den samme, smarte bakruta som kan åpnes hel eller delt, dersom man bare vil lempe varene inn der bak. Interiøret blir vel dessverre Audi-standard – høy kvalitet men komplett uspennende, og det er vel også tvilsomt om vi får beholde prototypens understell med adaptive elektromagnetiske støtdempere. Det er åpenbart at Audi jobber med enda flere småbilprosjekter. Det snakkes om en ren bybil, og det snakkes om en A2-etterfølger. Dessuten kan man regne med A1 i flere utgaver, blant annet en åpen. Kan vi håpe at Q7-tankegangen er begravd?
|