Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renaults tapre forsøk Årets drømme-Renault het Ondelios. Det var ikke bare navnet som var underlig. |
||||||||||||||||
Portretter Så også hos Renault på Paris-utstillingen i år. Bilde av sjefen selv, Carlos Ghosn, selvfølgelig. Og deretter av 7 Executive Vice Presidents. Men ikke et eneste portrett av Patrick le Quement, mannen som siden han kom til Renault og overtok den fragmenterte designavdelingen i januar 1988, har vært hypet på hver eneste bilutstilling. Men fullstendig fjernet fra tryne-line up. Det er nytt. Og kanskje fullstendig ufortjent. For hvis det er så at andre styrer avdelingen nå, så kan man vanskelig si at det skjer med en stø hånd på roret. Ondelius Fronten glir umerkelig over i frontruta og over på taket som trekkes sømløst ned på begge sidene, der til og med glasset ser ut som det hører med til helheten der den røyk-grå overflaten er trukket helt ned til bunnen av dørene som er festet i taket. Fly-inspirert Fly-temaet finner vi også ganske tydelig inni, med tre rader, hver med to individuelle seter, akkurat som første klasse i et fly. Litt lekkert var imidlertid fargen på skinnet i setene som gikk i et slags forløp fra mørkeblått til en oransje på toppen. Det hele virker ganske korpulent og ikke spesielt elegant. Men det virkelig store problemet for Renault må være at det for tiden er svært vanskelig å få øye på hvilken designvei konsernet akter å velge. Slik det er nå spriker det i alle retninger.
|