Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Motorførere skifter navn 80-års jubilanten Motorførernes Avholdsforbund (MA) endrer navn til MA, Rusfri trafikk og livsstil. Og intensiverer kampen mot fyllekjørerne. |
||||||||||||||||
- Det nye navnet signaliserer en åpnere og mer direkte profil, der både samfunnsoppdrag og identitet kommer tydeligere fram. Har du en rusfri livsstil, kan du bli medlem i MA, sier styreleder Svein Iversen. Navnendringen skjer samtidig som forbundet runder 80 år. - MA har fått gjennomslag for flere av sine viktigste kampsaker opp gjennom årene, ikke minst innføringen av en promillegrense på 0,5 allerede i 1936 og senere en skjerpelse til 0,2. - Nå er det alkolås som står øverst på ønskelisten. Målet er alkolås som sikkerhetsutstyr i alle biler på samme måte som kravet om bilbelter, sier han. For kampen mot fyllekjøring er ikke over. - MA trengs nok i mange år til. Hele 21 prosent av de som blir dømt til ubetinget fengsel i Norge, blir dømt for promillekjøring. Hvis alle hadde kjørt rusfritt, ville 75 liv vært spart hvert år.
Klimaskifte MA-lederen mener det har skjedd et gledelig klimaskifte i holdningen til rus og trafikk. Meningsmålinger viser at det er stor oppslutning om en restriktiv alkoholpolitikk. Og regjeringen ser ut til å følge opp. - Alkolås-signalene fra MA har gått inn, sa justisminister Knut Storberget på MAs 80-årsfeiring. MA mener at det i første omgang bør innføres krav om alkolås i skolebusser og at fyllekjørere må ha alkolås for å få kjøre igjen. Storberget antydet også nye tiltak mot bilister som er ruset av medikamenter og narkotika. Og han lovte at Utrykningspolitiet skal styrkes. MA mener det må innføres en nullgrense for bruk av narkotika, også i trafikken. - I dag er det faktisk slik at det er lovlig å kjøre påvirket av ulovlige stoffer og ulovlig å kjøre påvirket av lovlige stoffer. Politiet må få bedre muligheter og midler til å ta ruskjørerne, sier Svein Iversen. Kortere salgstider MA ønsker også kortere salgstid for øl i butikkene. - Fyllekjøring kan ikke ses isolert, men henger sammen med tilgjengeligheten til alkohol. En stor undersøkelse i EU viser det. Derfor mener vi at dagligvarebutikker bør slutte å selge øl klokken 18, og ikke klokken 20 som i dag.
|