Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sterke Volvo-kort NETTKJØRT: Med en 2.0-liter med 136 hester som minste dieselmaskineri, er det ikke noe å utsette på kreftene i Volvos V70-program. |
||||||||||||||||
Diesel i utvalg Med sine 136 hester er V70 2.0D minstemann i V70-programmet. Det betyr at prisene starter på 392.900 i basisversjon, 422.900 med utstyrsnivå Momentum. Vil du ha mer muskler, er 2.4D (bilen på våre bilder) neste alternativ oppover på dieselstigen. Men 163 hester betyr ikke det helt store løftet når det gjelder akselerasjon (1,2 sekunder raskere fra 0-100 km/t med manuelt gear). Heller ikke trekkevnen gjør noe dramatisk hopp, men du beholder det maksimale dreiemomentet over et bredere turtallsregister. Vår prøvebil er utstyrt med automatgear, og det betyr at forbruket gjør et byks oppover, nærmere bestemt til 0,77 l/mil ved blandet kjøring. På dette nivået vil mange ha automatgear, noe som betyr at du må plusse på ytterligere 38.000 kroner. Her topper momentet seg på 400 Nm, mens den bruker ett sekund mindre enn 2.4D på akselerasjonen fra null til hundre. Bedre plass V70 kom i helt ny tapning i fjor, tilsynelatende med bare små endringer i utseendet sammenlignet med forgjengeren, men bilen bygges nå på samme plattform som Volvo S80 og Ford Mondeo. Det betyr at kjøreegenskapene har løftet seg i forhold til forgjengeren. Chassiset er stivere enn før, og hjulopphenget jobber effektivt og fint. Det er likevel ingen tvil om at det er lagt vekt på komfort fremfor sport. Vi er overrasket over at V70 ikke har fått like kompetente kjøreegenskaper som Mondeo. Det er spesielt når det gjelder styrefølelse at V70 ikke rekker helt opp i sammenligningen. Fleksibiliteten mellom bagasje og passasjerer har også løftet seg et hakk ved at bakseteryggen kan deles i tre. Dobbel bunn i gulvet kan også leveres, og da låses rommet under gulvet automatisk så lenge bakluken er stengt (inngår i Herregårdsvogn-pakken sammen med elektrisk styrt bakluke). Samtidig som Volvo har utviklet forseter med enda bedre sittekomfort, har de ryddet opp i førermiljøet både når det gjelder oversikt og funksjonalitet. Det er rett og slett færre og større knapper å forholde seg til. Ikke beskjeden Sistnevnte er det hotte tema når det gjelder bil for tiden; ikke bare er avgiftene sterkt avhengig av CO2-utslippet, men finanskrisen har satt skarpere søkelys på både nybilpriser og drivstoffpris. Derfor er Volvo i ferd med å lansere spesialutgaver som på en rekke punkter er finslipt for å redusere forbruk og utslipp. Under betegnelsen DRIVe vil kundene allerede før jul få tilgang til disse bilene, men det gjelder – i hvert fall i første omgang – bare modellene Volvo C30, S40 og V50. V70 omfattes altså ikke av slankeprosessen. DU BETALER IKKE EKSTRA FOR DRIVe Standardutstyret er relativt rikholdig, men godsakene koster penger også hos Volvo. Herregårdsvognpakken koster 10.500 kroner. Elektrisk førersete med minne koster 7900 kroner ekstra, mens ”Driver Support”-pakke (som inneholder radarbasert adaptiv cruise control, kollisjonsvarsler med autobrems, avstandskontroll og filskiftevarsling) betyr 14.900 kroner i tillegg.
Fakta Volvo V70 2.0D Momentum Pris: kr. 422.900 Motor: 4-sylindret rekke dieselmotor. 1998 ccm. 100 kW (136 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/2000 o/min LxBxH: 482 x 186 x 155 cm Akselavstand: 281,6 cm Egenvekt m/fører: 1665 kg Nyttelast: 550 kg Maks. tilhengervekt: 1600 kg Bagasjerom: 555 liter (VDA) Dekk: 225/55 R16 Aks. 0 - 100 km/t: 11,1 sek Toppfart: 200 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,60 l/mil CO2-utslipp: 157 g/km
+ Godt Volvo-nivå over både aktiv og passiv sikkerhet. – På grensen til å være tørst. Et lite minus for styrefølelse.
|