Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Not Two Alike En av årets hotteste biler på SEMA-utstillingen heter 789. Klassisk Chevy er oppskriften. |
||||||||||||||||
Ikke 2 like Jeg liker navnet på firmaet: n2a Motors, der n2a betyr Not two alike. Og det er det som er poenget med hele showet, her er det håndbygde biler, riktignok over en felles mal, men alle forskjellige. Bilen har vært vist frem før (KLIKK HER FOR Å SE DEN PÅ BILNORGE), men nå er de på byggenummer 15 og 16, så det begynner å bli litt alvor – men det startet som enda en historie om en blyantstump og en papirserviett. - Vi satt rundt et bord og skravlet om klassiske Chevroleter, forteller Gene Langmesser. - Så dro vi frem en blyant og begynte å skisse høydepunktene fra de gamle Chevroletene vi kunne huske.
Lag på lag Det første til en fullskala tegning og så en 1:1 leirmodell hvorpå han kjøpte en sliten Corvette C6, dro av karosseriet, bygde en tre-modell som de fylte med nesten et tonn modell-leire. De formet fronten etter en ’57 Bel Air, profilen var inspirert av en ’58 Impala og hekken med finner og baklys ble veldig 1959. ”Så scannet vi den, matet målene inn i en computer, renset opp litt her og der og lagde referanser sånn at vi kunne frese en hel karosseriform. Og dermed var de i gang. Det var ikke noe vanskelig å finne på navn på modellen: 789 var siste sifferet i årstallene som hadde inspirert kreasjonen, og det var ikke noen sak å bygge den heller. Langmesser bare kjøpte MSX International, en Michigan-basert konseptbygger som Detroit-fabrikkene hadde benyttet seg av, og flyttet det hele til Santa Ana i California. Siden den første modellen nå har funnet nok kunder som vil betale 75.000 dollars pluss prisen for en Corvette, har mennene bak begynt med flere ting. De skal bygge andre modeller også, både åpne og lukkede, noen ser lett Ferrari-inspirerte ut, og de har også startet et selskap som bygger ”originaldeler” for gamle Packards. Men først skal de gjennom SEMA, som nok kan regnes som den virkelige eksamen. Langmesser, som har bakgrunn både fra Fisher, Porsche og Opel, virker egentlig ganske godt forberedt.
|