Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Laguna med Coupé Laguna Coupé er lekker - men inntil videre kommer den ikke til Norge. |
||||||||||||||||
Som vi tidligere i år fortalte om debuterte den lekreste av Lagunaene på filmfestivalen i Cannes, hvoretter den ble fremført for Formel 1 publikumet i Monaco. Men nå er den ikke lenger så eksotisk - nå er den i produksjon og klar til å leveres.
Stabilitet Et par nye V6 motorer er interessant nok, men det jeg gleder meg mest til å prøve er det Renault kaller 4Control, det vil si et chassis der også bakhjulene er med på å styre, eller å øke stabiliteten gjennom svinger. Systemet er det mange lekte med for en ti års tid siden, egentlig var det vel Honda og Nissan som var kommet lengst, og inntil jeg vet bedre kan jeg jo tro det er Nissans system som nå er gjenopplivet takket være bedre sensorer, bedre regneprogram og raskere ventiler og solenoider som gir raskere og mer nøyaktige reaksjoner. I høyere hastigheter svinger bakhjulene med forhjulene, men ikke med mer enn max 2 grader – her er det følelse av stabilitet som skal aksentueres. Men det finnes også en nødmodus der all elektronikken skal hjelpe deg ut av en ulykke som du hadde invitert til. Da svinger også bakhjulene med så mye som 3,5 grader.
Flere motorvalg Men som sagt, dette må erfares. Motorspesifikasjoner gjør seg imidlertid ofte like godt på papiret. Det finnes en bråta dieselfirere med fra 150 til 180 hk, det er to toliters bensinmotorer på enten 170 eller 205 hk – den svakeste med automat. Og så de to nye da. En tre-liters V6 diesel med 235 hk og masse dreiemoment over store deler av turtallområdet. Den andre er bensinfyrt, på 3,5 liter og yter 240 hk. Med seks trinns automat møter den Euro 5 og er klasset med 238 g CO2 pr. km. Det er vel ingen som tror på den som bestselger, men det hadde vært hyggelig å se noen eksemplarer i trafikken. Det kan jo hende importøren ombestemmer seg.
|