Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
T-Ford fra Aachen Universitetet i Aachen vant en konkurranse der man skulle konstruere en T-Ford for vår tid. |
||||||||||||||||
Fem universitet verden rundt ble invitert av Ford til å delta i 100 års feiringen av T-Forden med å tenke seg en ny utgave av den, tilpasset vår virkelighet. Det var en del krav: den skulle være enkel, ha lav vekt, være praktisk og bygget av holdbare, resirkulerbare materialer, ha plass til minst to personer, ha en rekkevidde på minst 200 km og koste ikke mer enn 7.000 dollar. Det var laget fra Aachen som vant. Åtte studenter og deres ingeniør-lærere kunne hente en premie på 25.000 dollar og masse kred. Bilen deres var modul-bygget, med mange karosserimuligheter. Men vinnerutkastet var en pick-up med plass til tre. Med føreren i midten behøvde man ikke tenke høyre/venstre ratt, og at ikke passasjersetene var justerbare sparte både vekt og komplikasjoner. Med bensinmotor ville den veie 800 kg, litt mer dersom den ble bygget som hybrid, og enda mye mer dersom den ble gjort hel-elektrisk. CO2-utslippet ville variere mellom 54 og 100 g/km avhengig av drift-system. Som helelektrisk ville den koste dobbelt så mye som de 6.760 dollarene man hadde beregnet bensinutgaven til. Aachen Universitetet har forbindelser med Ford, blant annet er det der Ford har sitt eneste forskningssenter på utsiden av USA. Men det var nok ikke derfor dette forslaget vant. Det var nok det beste. Men når man ser på bilder av den egentlige, opprinnelige T-Forden, og sammenlikner med dataskissene av dette nye Aachen-forslaget, er det nok ganske åpenbart at en del av den opprinnelige karakteren har gått tapt.
|