Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Superlett Caterham Caterham fortsetter å produsere gledesspredere. Lettere og raskere. |
||||||||||||||||
Caterham har hatt en familie Superlights i lang tid nå. For en fem seks år siden hadde de også et råskinn som het R300. Den gang benyttet man imidlertid en Rover-motor. De maskinene er nok fremdeles tilgjengelig, men i mellomtiden har Caterham fått sin egen motoravdeling, og de spesialiserer seg på Ford. I dette tilfelle en 2-liters Duratec som her gir 175 hk. Det høres kanskje ikke så vanvittig ut, men føy til Superlight, som i dette tilfelle betyr 515 kg, og det hele begynner å lukte interessant. Interessant kan altså oversettes til 339 hk pr. tonn og det begynner å ane at en nulltilhundre på litt over 4 sekunder høres sant ut. Legg til at motoren, bia Cosworths egen sekstrinns girkasse, klarer å dra denne låvedøren i ca. 225 – selv om det er ikke derfor man kjøper en bil som denne – og vi kan vel kalle det spennende spesifikasjoner. Det finnes masse ekstrautstyr, instrumenter fra Stack for eksempel som også gir muligheter for datalogging, tørrsump motor eller en spesiell diff egnet for banejobbing. Et par detaljer, for eksempel nøkkelløs tenning, er også hentet fra storebror R500. En hyggelig detalj er at Caterham fremdeles byr på bilene i byggesett, akkurat som da Colin Chapman bygget sin opprinnelige Se/en – som denne er direkte etterfølger av – for omtrent 60 år siden.
|