Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny deal for F1 Bernie Ecclestone har trukket en ny kanin opp av hatten. |
||||||||||||||||
Mens en ganske bra sesong nå blir lagt til hvile, blusser igjen diskusjonene om Formel 1-fremtiden opp. Blir det en felles motor for å holde kostnadene nede? Da forsvinner Ferrari. Vil produsentene få mer å si slik at løpene igjen kommer tilbake der bilmarkedene er, og ikke gjemmes bort på kunstige øyer i 20.000 bilers markeder? Hvordan kan man overvåke at trenings- og vindtunnel-tider ikke overskrides? En rekke spørsmål er reist igjen, og under det hele ligger det signaler om at de som virkelig suger penger ut av F1, med impresario Bernie Ecclestone i spissen, begynner å miste makt. Så spretter den lille mannen opp igjen med et nytt ess i hånden. Nå har han jommen klart, midt i en periode med global sponsor-tørke, å få koreanske LG Electronics inn som fem års hovedsponsor bak F1-varemerket. Hvilket i praksis betyr enorm eksponering på alle overføringer fra F1-løp samtidig som de er en strategisk teknologi-partner for hele F1-sirkuset og de får lov til å utvikle forbrukervarer med F1-varemerke. Det hele likner litt på tidligere avtaler TAG-Heuer og Siemens har gjort med folkene bak F1. Begge disse var med på avtaler der de var garantert en logo på skjermen hver 20. sekund under TV-sendinger av løp. For Bernie Ecclestone er dette et glimrende våpen når han skal overbevise andre som tenker på å trekke seg, at fremdeles er F1 det beste medium for selskaper som ønsker å gjøre varemerket sitt globalt. Da dette gjennombruddet ble offentlig fortsatte Ecclestone samtidig tankegangen sin om et nytt scoringssystem i Formel 1. Vinneren av hvert løp får en gullmedalje. Den med flest gullmedaljer på slutten av året blir verdensmester, er oppskriften hans. Målet er morsommere løp. ”Det er selvfølgelig ingen som gidder å foreta en komplisert forbikjøring bare for å sanke et ekstra poeng. Men når det glimter i en gullmedalje der borte ved mål, og det kan bety et verdensmesterskap, tror jeg nok førerne vil få andre interesser når de sitter bak rattet”, sier han.
|