Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Schlumpf-samlingen Cité de L’automobile, eller det Nasjonale Bilmuseet, er visstnok navnet på denne enorme samlingen nå. For meg vil den aldri være annet enn Schlumpf-samlingen. |
||||||||||||||||
Ambisiøst For det første fikk jeg anledning til å besøke den som spesielt invitert (sammen med svenske prins Bertil og sånne folk) av gamle Fritz Schlumpf da samlingen fremdeles var privat og åpenbart drevet av folk som hadde hektet fullstendig av. Og – viste det seg – med penger som egentlig var statsstøtte til den store tekstilfabrikken de drev i Mulhouse i Alsace. Den andre grunnen til at navnet er inngravert som Schlumpf-samlingen, er at BILs første fotograf, Anton, og jeg sto på den store plassen foran fabrikken der jeg tidligere hadde sett alle disse bilene, og sang Internasjonalen og andre kampsanger. Stemningen var stygg, og da vi ruslet inne i de enorme gangene med utrolige biler på alle kanter, var det tider vi var redde for at arbeiderne ville komme med klubber og spett og simpelthen knuse så mange biler de greide i løpet av ett skift. Heldigvis roet det seg etter denne meget røde sommeren 1976. Det offentlige kom inn i bildet og fornuftige folk overtok det hele. I dag er dette en av de store turistattraksjonene i dette området av Frankrike. Bugatti-verden De har flere Royale enn du kan se noe annet sted, til og med en som ikke finnes, en aldeles nydelig en som ble bygget opp av ekte Bugattideler i 1990. Det er vel ikke et modellnummer som mangler. Den siste Grand Prix-bilen (Type 251 fra 1955) er der, akkurat som le Patrons egen el-bil som han kjørte rundt på anlegget med. Le Tank, en avansert racerbil fra 1923, er der sammen med eksperimenter det aldri ble noe av. Mye annet Men alt det andre er også der. Virkelige veteraner, en lang rekke amerikanere, Mercedes Grand Prix fra før verdenskrigen – både den første og den andre verdenskrigen forresten. Det er nok riktig å kalle samlingen den mest komplette bilhistoriske presentasjonen fra starten til de tidlige 1970-år. Og det hele presentert som i brødrenes tid. Med spesialproduserte lyktestolper langs rettlinjede avenyer og med et eget rom som nesten virker som et mausoleum, dedikerte Mama, alt de gjorde var åpenbart til minne om Jeanne Schlumpf. Eller for å si det sånn, rundt denne samlingen er det vanvittig mye mer enn bare biler. Mer enn nok til å fylle en bok. Heldigvis er det skrevet minst tre om alt dette. Og alle kan du få kjøpt i museets omfattende boutique. Ikke bare ser du hurtigtogsettene til Renault og Bugatti der, men du får eksempler på de vognene man krysset Europa med for 80-90 år siden. Da blir det litt vanskelig å forstå hva det var som gjorde at det å reise med tog ble så totalt nedprioritert. Her finner du museets hjemmeside: http://www.collection-schlumpf.com/en/schlumpf/ VIAMICHELIN.COM VISER DEG VEIEN
|