Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Maëght-samlingen i Mougins Når du kjører A8 motorveien mellom Nice og Cannes, vil du finne en avkjøring til noe som er merket som et bilmuseum. Dette må være enestående i verden, det er ingen annen måte å komme dit på (bortsett fra med helikopter) enn fra motorveien. |
||||||||||||||||
Forleggere Riktignok er adressen Mougins. Men mens Mougins er det stedet i verden med flest Michelin-rosetter per kvadratmeter, og du like i nærheten finner en (visstnok) fantastisk golfbane med sterke norske røtter, er denne delen av Mougins, Aire de Breguieres som motorveirasteplassen heter, kun bebygget av noe som nesten kan se ut som Fram-huset. Der finner du en spennende bilsamling. Men i min tid ble det eid av Simone Signoret og Yves Montand. Nå eies det av overklasse-japanske reiseselskaper, men de nåværende klarer fremdeles å holde noe som likner på den gamle standarden. Fondation Maëght, som det heter, har blant annet en av de mest praktfulle Giacometti-samlingene i verden, i rom som er spesialtegnet for hans langstrakte skulpturer. Firehjulskunst Men en av Maëghtene, Adrien, var også interessert i annen kunst. Den som triller på fire hjul. Han visste hvilke dører man skulle banke på, så han fikk jobbet frem en avtale der staten og motorvei-eieren bygde et meget spennende bygg som skulle huse Maëght-bilene. Dermed ble det et museum, uten at Adrien egentlig hadde tenkt seg noe slikt. Vi andre er veldig glade for det. Blant annet fordi det alltid er morsomt å besøke det fordi innholdet skifter stadig. Om han selger og kjøper eller bare gjemmer unna aner jeg ikke, men det er alltid noe nytt som møter hans greie kriterier: Best eller Vakrest eller med mest Prestisje eller mest representativt eller Sportsligste, uansett hvor gammel eller ny bilen er. Historisk Her har du Matra-vinnere fra Le Mans eller Alain Prosts Renault RE30 fra 1983. En Fiat Ballilla blander seg med en Alfa 6C 1750 og en 1937 Darl’Mat. Eller hva med en Alpine A 441 sammen med en Ford Probe IMSA GTP? Osca og Miura og andre eksotika blander seg med nydelige franske spesialkarosserier fra gullalderen. Og ferske rallybiler tar oss helt opp til 90-årene. Legg også til en bokhandel der du finner ting du ikke vil finne andre steder, og hvor det fremdeles er ganske mange eksemplarer av de femti – eller så – utgavene som kom av l’Automobiliste før Adrien Maëght ga opp det. Antakelig et av de beste historiske bilbladene noensinne. Men helt uten oi-a-meg faktoren som er nødvendig når vi snakker gamle biler i dag. HER FÅR DU EN VEIBESKRIVELSE AV MUSEET
|