img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Lykken i en S
NETTKJØRT: Mini har vist seg å være den retrobilen som selger best. Årsaken er enkel – når man plukker bort dekoren, står man igjen med en strålende kjøremaskin. Vi har lekt oss med Mini Cooper S.

Fra skepsis til lykkerus

Da Mini kom i 2002, var det til bekymring fra hardcore Mini-entusiaster. De var redde for at mye av særpreget ville gå tapt i en moderne tolkning av den lille britiske folkebilen. På toppen av det hele var den utviklet og produsert av tyskere.

BMW har imidlertid klart å posisjonere Mini som en bil som har gitt eierne mye moro, blandet med stil og en god porsjon kred.

Les mer om mannen som har gitt Cooper-navnet til Mini her!

Lettere

Mens første generasjon Cooper S hadde en kompressormotor med sitt utspring hos Chrysler, er dagens Cooper S utstyrt med en 1598 kubikk stor, eller liten, motor med turbo. Den har BMW utviklet i et samarbeid med franske PSA.

Plassert i Cooper S gir den 175 hester og fremstår som langt mer fleksibel enn den gamle motoren. Samtidig oppleves den som litt mer klinisk, litt mindre særpreget enn forgjengeren.

Den dempede plystringen fra kompressoren kunne vært byttet ut med en plystrende turbo, men den er faktisk så dempet at du noen ganger lurer på om du virkelig kjører en turbobil.

En av fordelene med turbomotoren er at den er lettere enn den gamle. Cooper S sparer også vekt på mer bruk av aluminium og at man har byttet ut den gamle hydrauliske servopumpa med en elektrisk.

Den sekstrinns gearkassa spiller godt på lag med motoren.

Vellykkede kompromisser

BMW har hatt et klart ønske om å ta tilbake det beste fra det sportlige hos Mini. Samtidig har de strukket seg for å ivareta et ønske om litt lettere styring og bedre kjørekomfort.

Resultatet er imponerende. Styringen er presis, og forbedringen av komforten når du bruker Cooper S’en i byen, er betydelig. 

Det er som om Cooper S bare venter på at du skal be den om å skifte retning. Vi testet den både på vei og på Vålerbanen, og måten den entrer svingene på er fortsatt hysterisk morsom.

Litt venstrebrems trekker den flott inn mot tangeringspunktet – og om du går på skikkelig, er det ikke noe problem å få den til å slippe lekent med alle fire.

Selv om du fremdeles kan styre deg inn mot idealsporet ved hjelp av gasspedalen, er nye Cooper S litt mindre vilter enn forgjengeren. Den elektriske servostyringen er nesten for god, sånn at man savner litt av den tyngden som lå i den gamle, særlig når man bringer den ut på banen.

Foredlet interiør

Retrodesignet er sentralt i alt som har med Mini å gjøre. Det store speedometeret som er montert sentralt på dashbordet skaper et naturlig senterpunkt i kupeen.

Det at et midtstilt speedometer kanskje ikke er optimalt i forhold til siktlinje, særlig når det går litt sportslig unna, er løst med et lite digitalt speedometer under turtelleren. Det er smart.

Setene i Cooper S er sportslige samtidig som de er store nok for litt voksne gutter.

Resten av interiøret preges av knappene som ser britiske ut, men bare til du bruker dem – da forstår du at de er tyske. Det beste fra to verdener muligens.

Premium

Til tross for at det naturlig nok er plast som dominerer kupeen, er kvalitetsfølelsen jevnt god – og gir en følelse av å være i noe som kommer fra en premium-produsent.

Innvendig er det strålende plass foran, men bakseteplassen er fortsatt liten. For et par unger kan det likevel være grei plass om ikke de som sitter foran er alt for lange i bena.

Bagasjeplassen er fortsatt latterlig liten – så skal du ha med deg noe mer enn en bag eller to små kofferter, må du nok legge ned setene eller ringe en venn.

Vil du ha en?

I tiden som har gått siden andre generasjon Cooper S kom, har den stadig blitt utfordret. Sist ut var Volkswagen Scirocco. Den har på ingen måte har tatt retrostilen like langt, selv om man også her leker litt interiørmessig med fortiden.

LES VÅRE INNTRYKK AV SCIROCCO HER

Du skal ikke først og fremst lytte til fornuften om du drømmer om å finne en Mini Cooper S når du åpner garasjedøra om morgenen – men du verden så blid du kommer til å være.

Dessuten er det jo sånn at svaret på ansvarlighet i vanskelige tider, for enkelte er synonymt med å bytte ned til en mindre bil. Da er dette en av de morsomste måtene å vise ansvar på, i hvert fall på denne siden av finanskrisen.

 

Fakta Mini Cooper S

Motor: 4-sylindret turbo, 1598 ccm.

Ytelse: 175 hk v/5500 o/min, 240 Nm v/1600 (260 overboost v/1700),

Størrelse: L/B/H: 3,714/1,683/1,407 meter

Egenvekt: 1.205 kilo

Forbruk: 0,69 l/mil

CO2-utslipp: 164 g/km,

Aks. 0-100 km/t: 7,1 sekunder,

Toppfart: 225 km/t

Pris: kr 305.100







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer