img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Wolfsburg
Det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne for å fortelle om hva du kan oppleve i Wolfsburg. Jeg tror jeg skal begynne med Michelin-rosetter.

Ødemark

I de gode gamle dager, for 8-10 år siden, var det nesten umulig å finne et førsteklasses herberge i Volkswagen-hovedstaden Wolfsburg.

Fabrikken hadde riktignok noen luksuriøse gjestehus litt utenfor byen, det var noen halvbra hoteller i selve byen og selv har jeg hatt mye moro i ganske sleazy etablissementer som kanskje egentlig var ment for tyrkiske eller jugoslaviske gjestearbeidere.

Men så kom Autostadt (som jeg egentlig skal fortelle om) og med det kom det også nye hoteller. For nå, det visste man, ville Wolfsburg bli en turistmagnet.

Dermed våknet blant annet hotellkjeden Ritz-Carlton som koblet seg opp mot et nytt luksushotell i denne tidligere så tråkige byen, og i dette hotellet finner du restaurant Aqua.

Mesterkokk

Og dermed spoler vi tilbake igjen til første halvpart av nitti-årene, og en bilutstilling i Frankfurt og et BMW-sponset (tror jeg) måltid jeg aldri glemmer.

Det fant sted i en restaurant som het noe så underlig som Humperdinck, jeg mener, kan man forbinde topp gastronomi med en Humperdinck?

Og vi møtte kunstneren selv. Sven Elverfeld. Jeg husket ikke navnet, jeg husket bare at jeg forbandt det med noe svensk, men at han forsikret meg om at han var særdeles tysk.

Så leser jeg tyske aviser i høst, og en rekke restaurantsjefer truer med selvmord fordi de har mistet en Michelin-rosett på den nye høstlisten. Men én restaurant har spruttet opp som en fugl Fønix, nemlig Aqua i Ritz-Carlton-restauranten i Autostadt, med hele tre Michelin-rosetter. Og hvem regjerer grytene der, om ikke Sven Elverfeld!

Dette bare for å si at dersom du skal besøke Autostadt i løpet av de nærmeste tre årene, er det smart å bestille bord på Aqua i god tid i forveien. Husk også å konsentrere deg om noe annet enn maten innimellom. For eksempel praktinteriøret, signert Andrée Putman.

Dieselstrasse

Autostadt er ikke Volkswagen-museet. Det virkelige Volkswagen-museet i Wolfsburg finner du i Dieselstrasse.

En ganske rar adresse kanskje, med tanke på hvor lang tid det tok før VW fikk noen Dieselmotor – men det er ikke den eneste underlige bilrelaterte adressen i Tyskland forresten. I München ligger en av BMWs store M-Sport avdelinger i Daimlerstrasse.

Volkswagen AutoMuseum er altså det riktige navnet på bilmuseet i Wolfsburg. Dette er en stiftelse som har eksistert i langt over 20 år. Det er hit fabrikken sendte alle gjenstander som man mente var av interesse for ettertiden, og det er for eksempel her du for den akseptable sum av 35 euro, kan få historien til Folkevognen din og en autorisasjonsattest på at den er ”ekte”.

Spesialiteter

Her finner du svært ofte spesialutstillinger, jeg har for eksempel vært der mens de viste andre karosserimakeres påbygg på den gamle bobla – fantastisk.

Og deres beholdning av prototyper og eksperimentbiler er også fascinerende.

Samlingen av prototyper strekker seg helt fra den opprinnelige Boble-prototypen V3 (riktignok en reproduksjon denne her) via EA 266 (den Porsche-konstruerte Bobleavløseren med motor under gulvet, som aldri ble noe av) og EA 337 (som ble til Golf) sammen med EA 272 (Passat) til ganske ferske forsøksbiler.

Og av konseptbilene finner man praktfulle forslag som Student fra 1982, Chicco fra 1975 sammen med Chico fra 1992, eller Auto 2000 fra 1981. 

Hvordan dette museet og Autostadt ordner seg, aner jeg ikke. Men det har ofte hendt at jeg har ruslet fra overkill-etablissementet Autostadt til dette forholdsvis beskjedne museet og funnet ting som egentlig hadde hatt sin plass i Autostadt for der å kunne bli sett av så mange som mulig.

Kommunikasjonsplattform

Men på den annen side er Autostadt så enorm og inneholder så mye at man fort blir overmett slik at man ikke greier å få øye på juvelene heller.

Autostadt er ment som en kommunikasjonsplattform for Europas største bilplattform. Dristig kanskje, å bygge anlegget i et av de mest gudsforlatte områder i hele Tyskland. Men siden åpningen i 2000, har mer enn 10 millioner mennesker besøkt det. 25 hektar grunnflate gjør dette til Europas største organiserte fritidsområder.

Det er nesten ikke noen vits i å forsøke å beskrive det. Du får en komplett, sømløs utgave av Bilens Historie her – med start lenge før Volkswagen var påtenkt.

Du har et svært hus som vel er et av de mest komplette bilmuseer i verden, hvis vi tenker bilmuseum som en kronologisk beskrivelse. Fra den tidligste Daimler og Benz, til den siste VW-konseptbilen.

Og underveis finner du vindtunnel, motorveibygging, trafikkløsning – alt som hører med (og som kan gi de mange skoleklassene som besøker anlegget den riktige dose pedagogisk ballast). La meg si det sånn, det er slett ikke nødvendig å delta på et av de mange fabrikkbesøkene for å få full innsikt i hvordan bilproduksjon egentlig skjer.

Paviljonger

Så har vi alle paviljongene. Hvert merke har sitt eget bygg – og når jeg sier bygg så mener jeg egentlig hver sin lille arkitektoniske juvel.

Det siste tilskuddet er en egen bygning for Bugatti og Bentley som de kaller Premium Clubhouse. 

Lamborghini-paviljongen er kølsvart og uhyre lekker. Seat-bygget er svært og du entrer og forlater det over broer bygget over et vannspeil. Det er stort, men ikke så stor som Audis som ofte inneholder trick-displays som dukker med snakkende ansikter som er projisert på, såpass speisa at du tror du snakker med en levende tysker.

Volkswagen-paviljongen er selvfølgelig den største av dem, mens Skodas er ganske beskjeden, og vel egentlig min favoritt. Først og fremst fordi den ikke inneholder noen biler i det hele tatt – så den er et praktfullt pusterom fra tvangsforingen av bil alle andre steder.

Men også fordi man alltid finner noen nye, spennende tsjekkiske kunstnere på utstilling der – på mange måter er det som å vandre rundt i det kunstneriske cutting edge-området i Praha.

Autostadt er åpent hele året (Aqua er riktignok stengt de to første ukene i januar – bare så du vet det), for tiden er takten oppe i to millioner besøkende pr. år, men det er plass nok. Det er ingen sak å bruke hele dagen. Dersom du har fått overbevist din lokale forhandler om at det går an, så kan du avslutte besøket med å hente din nyinnkjøpte VW i siloen.

Webadressen til VW-museet er http://automuseum.volkswagen.de/

Autostadt finner du ikke uventet på http://www.autostadt.de/

HER FÅR DU VEIBESKRIVELSE OG ANNEN NYTTIG INFO










toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer