Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo viser S60 Concept Den skal debutere i Detroit på nyåret, men i dag slipper Volvo detaljerte bilder av sin nye S60 Concept. En drøm som etter planen skal realiseres i 2010. |
||||||||||||||||
Runde former Det var kupélinjene som skilte S60 ut fra den gemene hop da bilen først ble lansert i 2000. Og disse linjene er ikke mindre markante i konseptutgaven som vises i Detroit i januar. Fronten er typisk Volvo, men enda mer aggressiv enn tidligere, bl.a. med store luftinntak. Ved første øyekast ser den ut som en ekte 2-dørs coupé, men synet bedrar. Bilen har sidedører bak som åpnes utover og bakover ved hjelp av spesielle innretninger. Volvo lover en mer dynamisk kjøreopplevelse enn noen annen Volvo har vartet opp med tidligere. Og den får ny teknologi som vil gjøre den til den hittil sikreste. Fremtid I interiøret har vi imidlertid vært langt mer vågale. Der har vi fokusert på å skape en visjon av fremtiden i et vesentlig lenger perspektiv, sier Volvos designsjef, Steve Mattin. Mattin prater gjerne om skandinavisk design, om blått hav og klipper langs den svenske kystlinjen og om vikingenes langskip som har inspirert utformingen av hovedlyktene. LED erstatter tradisjonelle pærer i lyktene. Sentralt glitrer et flytende senterpanel utført i krystall fra Kosta Boda i Orrefors, som strekker seg fra dashbord til baksete. Instrumentpanelet er bygget opp i flere lag. Speedometeret er designet som en tredimensjonal glasspiral. De lave tallene oppfattes som nærmest øynene, mens de blir stadig mindre etter hvert som du holder gasspedalen nede. Hensikten er at speedometeret skal fungere som en visuell påminnelse om bevegelsen, ifølge Mattin. Tryggere Ny teknologi skal gjøre tilværelsen tryggere for fotgjengere. Et nyutviklet system oppdager en fotgjenger som er i ferd med å komme i faresonen foran bilen, og bilen bremser maksimalt dersom føreren selv ikke reagerer på faren. - Hittil har vi forsøkt å hjelpe føreren til å unngå sammenstøt med andre kjøretøy. Nå tar vi et stort skritt fremover med et system som også øker sikkerheten for andre veibrukere, sier Thomas Broberg, sikkerhetsekspert hos Volvo. - Ny teknologi gjør det mulig å gå fra 50 prosent til 100 prosent bremseeffekt, og så vidt jeg vet er vi alene om et slikt system. Dersom hastigheten reduseres fra 50 til 30 km/t, øker muligheten dramatisk for at fotgjengeren overlever. Med Volvos system skal sammenstøt med fotgjengere unngås under 20 km/t. Ved høyere hastigheter skal hastigheten reduseres så mye som mulig før sammenstøtet. Den samme teknologien vil også redusere sammenstøt mellom to biler som kjører i kø. ACC Systemet gir først et lydvarsel, for deretter å tenne et rødt lys på frontrutas head-up display. Dersom føreren ikke reagerer på disse signalene når et sammenstøt er nær forestående, aktiveres bilens bremsesystem automatisk. Volvos automatiske adaptive cruise control (ACC) er oppdatert med en kø-funksjon som virker selv når bilen stopper helt. Under panseret på S60 Concept, finner vi en helt ny motor som skal være klar for sine første oppgaver neste høst. Det er en direkteinnsprøytet, turbomatet 1,6-liters bensinmotor (GTDI) som yter hele 160 hk. Sammen med en rekke energieffektiviserende detaljer, skal den sørge for et snittforbruk på halvliteren på mila. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 119 g/km. Volvo planlegger å starte produksjonen av sin nye S60 våren 2010, men for å komme dit må Volvo gjennom en del utfordringer i den nærmeste fremtiden i et marked som har bråstoppet.
|