Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Finale Samarbeidet mellom Mercedes og deres Formel 1-partner, McLaren, fortsetter inn i neste sesong. Hva ellers kunne vi forvente etter at Lewis Hamilton sørget for å hente hjem en velfortjent VM-tittel etter tidenes avslutningsrace på sesongen. Men tyskerne og britene har også samarbeidet om å bygge en supersportsbil, og denne produksjonen skal etter planen stoppes i mai. Nå bekrefter imidlertid partene det vi på BilNorge avslørte allerede i juli (KLIKK HER). En helt åpen utgave skal avrunde SLR-produksjonen, og den skal samtidig hylle den legendariske racerføreren Stirling Moss som gjorde en glimrende jobb bak rattet i en Mercedes SLR i glansperioden for de såkalte Sølvpilene på 1950-tallet. Eksklusiv SLR Stirling Moss blir eksklusiv. Kun 75 eksemplarer skal bygges i perioden juni – desember neste år. Men de som kjøper bilen får noe å skryte av. Den kompressormatede V8-motoren byr på hele 650 hester. Det gir en akstid til 100 km/t på 3,5 sekunder og, hold på hatten, en potensiell toppfart på formidable 350 km/t - uten noen som helst beskyttelse mot vær og vind. Selv om spesialmodellen er basert på de eksisterende utgavene av SLR McLaren, coupé og roadster, har designerne hele tiden vært bevisste på at denne bilen skal kunne kjøres åpent og kompromissløst i hastigheter opp mot 350 km/t. Det krever en del innovative løsninger. Sølvpil Formen er en Sølvpil verdig med et langt V-formet panser og en kort bakstuss. For her er det langt viktigere hva som sitter under panseret enn hva du får med deg i bagasjerommet. Og apropos interiør – her er det ikke benyttet noen snarveier, og du finner neppe en synlig plastbit så langt øyet rekker. Ekte materialer som skinn, aluminium og karbonfiber er det derimot rikelig av. En aluminiumsplakett ved gearspaken inneholder signaturen til Stirling Moss og et tall som viser hvilket nummer av de 75 eksemplarene du befinner deg i. Legende Når du er setter fra deg bilen ute, og mørke skyer truer på himmelen, så har ingeniørene funnet en løsning som gjør at sportsbilen ikke forvandles til et badekar. Stirling deler et tett gulv med sine søsken, men etter lange timer i vindtunnel har den fått en ekstra kraftig diffuser i gulvet bak for å beholde bakkekontakten i høye hastigheter. Bilen har en luftbrems som automatisk trer i funksjon ved oppbremsing fra 120 km/t eller høyere, og denne kan også betjenes manuelt av sjåføren ved behov. Stirling Moss er en levende legende. Det blir nok også denne SLR-modellen, men de fleste eksemplarene blir nok fraktet rett til en eller annen garasje eller samling, uten noensinne å havne i trafikken. Så hygg deg i alle fall med bildene av herligheten.
|