img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
50 bilder i galleri
Nærmeste nabo: SAAB-samlingen
Er det rart SAAB tilhører favorittfabrikkene? Ikke bare var de rett rundt hjørnet for travbanen på Bjerke utenfor Oslo, de viste oss også den korte avstanden i praksis.

Landeveisryttere

Ofte var det løp midt i uka på Bjerke, da tok folk i Trollhättan seg fri litt tidligere på dagen, la fra seg verktøyet der de sto ved båndet, tørket av seg på hendene og hentet bilene sine.

Dette var også den tiden det var bråtavis av norske studenter på de tekniske skolene i Göteborg, slik at det hele året ble satt nye rekorder på strekningen mellom Göteborg og Oslo, med de underligste hjemmebyggene. Bobler med Porsche-motorer, eller PV med kompressormatede seksere av underlig herkomst.

Mange av disse studentheltene ble senere samfunnsstøtter i Vegvesenet eller andre kontrollinstanser som prekte trygg kjøring og avskiltet ”farlige” supertrimmede mopeder, med pekefingeren oppe. Det var en fornøyelse å delta på ”Ungdom og Trafikkdød” konferanser og vise til hva det snusfornuftige panel-medlem, nummer tre fra høyre, hadde drevet med på denne strekningen for bare fem år siden.

Trollmenn

Men det var gutta fra Trollhättan som kjørte fortest. For det første brukte de all fritid på å kjøre fort med de putrende to-takts SAABene, i Skandinavia eller i store internasjonale rallier, eller lagt borte i Amerika.

For det andre hadde de alltid de siste fikse modifikasjonene med seg, som gjorde seg bemerket når de hadde skudd av støtfangerne og la ut på Bjerkerunder så grusen sprutet.

Og så satt de sammen med de norske på KNA-hotellet til langt på natt og konkurrerte om hvem som kunne ljuge mest, men var på plass på fabrikken igjen neste morgen.

Det var rundt dette miljøet SAAB-museet oppsto. For når de ikke skrudde, eller kjørte billøp, kjørte de fabrikkens eksperiment-modeller.

Monsteret for eksempel, som ble utstyrt med to stk. 750 ccm totakts motorer, med mer enn 100 hk, som skulle sette hastighetsrekord.

Eller de fire Paddene, 96-typer, som imidlertid var gjort 20 cm bredere for å skjule den kommende store plattformen – den gang man måtte gå over til noe mindre primitivt enn den opprinnelige, dråpeformede småbilen.

Alle disse underlige greiene sørget gutta for å sette bort i en krok som etterhånden ble fabrikkens eget museum. 

Forhandlerstyrt

At det ble bil av dette i det hele tatt, skyltes ene og alene en stor forhandler. Denne svenske flyfabrikken som ble grunnlagt i 1937, og som selvfølgelig levde godt som en del av nasjonens nøytralitetsindustri, kom i gang med bilkonstruksjon så snart krigen var blitt historie.

Tre prototyper ble bygget, og da de hadde kjørt mer enn 500.000 kilometer var Philipsons, Sveriges største bilforhandler, overbevist om at dette var bra.

De garanterte for et salg på 8.000 biler de første fire årene og betalte SAAB et stort forskudd, slik at de hadde penger til å sette i gang produksjonen. Think kunne kanskje lært et og annet av denne historien.

Det første produksjonsåret, 1950, ble det fremstilt 1.246 slike biler – alle var grønne. Det er ikke sant at T-Forden bare kunne leveres i svart, men det er helt sant at SAAB bare ble levert i grønt, helt til lageret av krigens kamuflasjemaling var brukt opp! Den opprinnelige prototypen, 92001, står der med de originale steinsprutmerkene i den originale lakken som imidlertid ikke var grønn.

Godbiter

Og selvfølgelig har de bevart alle sportsvognene, den første Sonetten som BIL tok ut av museet for noen år siden og fikk kjøre mot en Renault Spyder som vi hadde med oss hjemmefra.

Der finnes Sixten Sasons – designeren av den opprinnelige SAABen – Catherina som underlig nok ikke ble SAAB II, i stedet foretrakk ledelsen en underlig Björn Karlström-tegnet skapning som imidlertid ganske snart måtte sendes til Torino for å fikses på av Coggiola og bli til Sonett III.

Du finner dem alle der. Formel Junior bilen i den ene enden, SAABO, en SAAB-basert husvogn designet av fabrikkens helikopteravdeling, i den andre.

Du får selvfølgelig en sømløs historie om alle de store, forvirrede 9-type bilene, forvirret med hensyn til modellbetegnelse. 99, 90, 900, 9000 inntil fornuften seiret og vi begynte med 9-3 og 9-5.

Og innimellom får du en rekke av drømmebilene, fra Björn Enwalls nydelige EV-1 fra 1985 (det var først ti år senere GM lanserte sin EV1 – den nydelige el-bilen som senere forsvant fra jordens overflate, men det er en helt annen historie) til de siste som er utviklet under Opel regimet.

Hele den triste avhengighetshistorien, fra avtalen med Fiat i 1976, GM inn i 1990 og fullt oppkjøp i 2000, kan du også følge.  Alt dette gjør selvfølgelig også at når du rusler rundt der i dag, begynner du å lure på om vi snart skal få museumsinnslag som viser den siste SAAB’en produsert i Sverige.

Det hadde vært trist, slutten på en virkelig vital lokalhistorie som egentlig ikke hadde noen rett til å bli skrevet i det hele tatt. For hele SAAB-historien er jo en praktfull anakronisme.

Carlsson på taket

Og for å nevne noe om akkurat det. For meg begynte det for alvor å gå nedoverbakke med SAAB da jeg for ti års tid siden spurte en av de nydelige jentene på Saab-standen i Genève om hvor Erik var. ”Erik hvem?” spurte hun.

Da skjønte jeg at en epoke var over. Erik Carlsson, Carlsson på taket, eller mr. Saab, eller hva han ble kalt, var en institusjon. Fra han var blant de fargerike folkene som kjørte hjem fra Oslo etter en lang kveld på KNA-hotellet, til han ble en meget effektiv PR-sjef, med venner og kjente over absolutt hele kloden.

Ikke en SAAB-lansering, eller et arrangement langt oppi Finland med 40 kuldegrader for storøyde franskmenn og italienere, uten at Erik var i sentrum. Og så sa hun ”Erik hvem?” Da skjønte jeg at vi var inne i en ny tid, som sannsynligvis ikke var bedre. Tvert i mot.

Du finner også alle disse gamle heltene i forskjellige former, på museet. På bilder, på pokaler, med navnet på siden av biler.

Men ikke misforstå, dette er ikke bare en sentimental trip for mimring. 60 biler fra et lager som er minst dobbelt så stort, pluss masse andre ting å se på, gjør dette til et av de mer spennende merkemuseene.

Akkurat hvorfor jeg synes det er så meget bedre enn Volvos museum, rett nedi gata – ute på Arendal ved Göteborg – aner jeg ikke. Kanskje det er mimre-faktoren allikevel?

Video fra museet - del 1

Video fra museet - del 2

Her er museets hjemmeside: www.saabmuseum.com/

HER FINNER DU ADRESSE ETC.










toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer