img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Da turbo erobret F1
BOKOMTALE: En bok om Renaults Formel 1 satsing med den revolusjonerende turbo-motoren i 70-årene, høres spennende ut.

God indeks

Et av problemene med en god indeks, er at det da blir veldig enkelt å ta stikkprøver av en bok. Alltid hvis jeg får en bok som skal fortelle noe om bilhistorie eller tekniske fremskritt eller milepæler, sjekker jeg i indeksen om det står noe om Tatra eller Bucciali. Mangler de, er boken allerede karakterisert som overfladisk i mitt hode.

Så når noe av det mest vanvittige som er gjort i Formel 1 historien, den første lyn&torden turbomotoren, presenteres mellom stive permer, er det klart jeg sjekker opp Denis Jenkinson i indeksen. Ingen journalist har vel beskrevet denne perioden bedre, eller med mer entusiasme, enn den lille, snodige mannen som hver måned hadde sine epistler i Motor Sport.

Det eneste stedet han er sitert i denne boken i er en lang, ganske statisk, fortelling om presentasjonen av RS/01 i mai 1977.  Det var nedtur nummer 1.

Den neste nedturen er når jeg ser at nesten to tredeler av boken dreier seg om ”det som kom etter”, biler og løp fra 1980 og fremover. Da begynte jo 3-liters Cosworth å fade ut, og alle gikk over til turbo. Bokens omslag lovte meg nemlig at dette skulle dreie seg om årene fra 1968, til RS10, twin-turbo raketten som debuterte i Monaco 1979 (da ingen av Renaultene kom på resultatlisten). 

At det er for mange korte løp-etter-løp beskrivelser, der alt for stor del av plassen brukes på startfelt og resultater, uten særlig dybdebeskrivelse, gjør heller ikke sitt til at jeg synes den – så langt – er veldig spennende.

Bildeløft

Men når jeg begynner å se på bildene er det mange som aldri har vært vist før. Særlig når det gjelder utviklingsfasene, fra de første årene da både Alpine-navnet sto sterkt, og da den gamle hedersmannen Amédée Gordini fremdeles blandet inn i operasjonen, og frem til Renault overtok det hele selv.

Dette løfter virkelig boken. Mange av disse bildene tyder på at forfatteren har hatt tilgang til folk som var hands on i denne perioden. Synd da, at vi ikke får litt mer tekniske data. Hestekraftkurver fra de forskjellige motorene for eksempel, eller resultatene fra de omfattende vindtunnel-øvelsene.

For meg slutter denne boken på side 100. Derfra begynner omtalene av løp etter løp med minimalt med mennesker og alt for lite om den tekniske utviklingen som fant sted i perioden. Men fem til 1977-utgangen er boken briljant. Vi er bare 30 år tilbake i tid, men bare hør på forskjellen fra dagens stramt regisserte, nesten deltakerløse Formel-1 sirkus.

Svunnet tid

Den 16. juni 1977 fant Renault-folket ut at bilen deres ikke var klar for debut i det franske Grand Prix. Dermed gikk det et telegram (husker du telegram?) til Royal Automobile Club i London som arrangerte det britiske Grand Prix på Silverstone en måned senere.

RAC hadde allerede 37 påmeldte biler (nesten det dobbelte av fjorårets F1-biler), men hadde bare 26 startplasser. Derfor måtte de mindre lagene kjøre en før-kvalifisering. Det eneste som lignet på dagens situasjon, var at lille Bernie Ecclestone var keiser da også. Så han bestemte at den lille nybegynneren Renault skulle slippe å kjøre kvalifisering. Deres påmelding ble akseptert, og de skulle bare kjøre trening for å konkurrere om vanlige startplasser.

Turbomotoren ble ikke akkurat oppfattet som noen stor trussel da. Bare en bil til start og den måtte bryte på grunn av turboknekk. Det var vel ikke før i Monaco året etter at den første Renaulten kom til mål.

Tekanna

Ken Tyrrell døpte bilen til ”den gule tekanna” på grunn av plystringen fra turboen, og laget ble gjenstand for mye oppmerksomhet da det presis klokken 12.30 satte seg ned ved et langbord for å spise en større fransk lunsj, mens alle de andre lagene løp omkring og prøvde å få orden på bilene siden.

Dette Silverstone-løpet var for øvrig starten på et annet, nå avsluttet, eventyr også. Michelin var tilbake i toppsjiktet.

Tidligere har jeg bare lest Roy Smith i artikler og klubb-blader, jeg tror dette er hans første bok. Han har åpenbart Alpine-Renault dilla, for nå jobber han med en ny bok som skal dreie seg om de atskillig mer suksessrike sports-prototypene fra Alpine Renault.

Mens vi venter på den skal jeg ikke akkurat fraråde deg å se nærmere på denne F1-boken. Spesielt hvis du synes du trenger en god oversikt over F1 løp og resultater fem til annen halvpart av 80-årene – da Renault hentet 1200 hestekrefter ut fra sin 1,5 liters motor, er dette noe du vil ha glede av.

FAKTA:

Tittel: Alpine & Renault – The Development of the Revolutionary Turbo F1 Car: 1968 to 1979

Forfatter: Roy Smith

Utgiver: Veloce Publishing Ltd. http://www.veloce.co.uk/

ISBN 978-1-84584-177-5

Innhold: 128 sider / 100 bilder

Pris: £14,99 + porto

KLIKK HER FOR MER INFORMASJON FRA FORLAGET

LAST NED UTDRAG FRA BOKA


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer