Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hybrider til Detroit, ny vår for SUVer Merkelige signaler fra USAs bilmarked. Hybridsalget på vei ned, SUVer og trucker kommer tilbake. |
||||||||||||||||
Prisstyrt De siste signalene fra det amerikanske bilmarkedet, gjør det antakelig mer aktuelt enn noensinne å relansere forslaget om høyere skatt på bensin og diesel. Det er som å banne, skikkelig, i kjerka – men hva er ellers utveien? Riktignok blir ikke salgstallene for desember kjent før mandag i USA, men Edmunds.com, som følger amerikansk bilsalg ganske nøye, kan fortelle at i desember vil tallene vise at det igjen er solgt flere SUVer og trucker enn det er solgt personbiler. Dette er et fenomen som vi sist opplevde i februar, og som vi trodde aldri skulle komme tilbake. Men nå er igjen bensinprisene nede på rundt $1,60 – på vårparten og i sommer så man ofte en gallonpris på rundt 4 dollars. Det hører selvfølgelig med til historien at det er disse store bilene man kan få størst avslag på akkurat nå. Snudd utvikling Da Alan Mulally ble sjef for Ford for litt over to år siden, var noe av det første han sa at bensinen var alt for billig i USA. Andre industriledere har også forsøkt å antyde noe tilsvarende, men det vekker lite gehør. Politisk ville det vært selvmord å sette noe slikt ut i livet – men de som hevder dette synet, setter selvfølgelig sin lit til Barak Obama. Og da blir det kanskje mer aktuelt å handle hybrid igjen. For mens SUV og truck-salget har gått til værs, kan Edmunds og andre fortelle at hybrid-salget krymper. I november lå hybrid-salget på mindre enn 50 prosent av året før, og man regner med at desember-salget viser en tilsvarende tendens. Både Prius og hybrid Camry-salget var halvert, og Escape lå på 2/3 av forrige års salg. Status-hybrider som Lexus RX400, solgte under en tredel av fjorårets volum. Spesielt for Toyota er det en faktor at de nå har brukt opp all den statlige rabatten som har ligget på hybrid-produktene. Det betyr at nå må den typiske kunden kjøre bilen i 8 år før man har tjent en eneste cent på det lavere forbruket. Tre og et halvt år var break-even punktet på tidligere i år. Spent før Detroit Derfor skal det bli spennende å se publikums interesse for alle de nye hybridene som skal debutere på Detroit-utstillingen. Fisker kommer med en ny utgave (bildet), Karma S, med en helt ny drivlinje utviklet av Quantum Technologies. (Når du ser Priuser bygget om for hydrogendrift i Norge, så skal du vite at de er bygget om av Quantum!). Toyota skal debutere sin nye Prius. Honda kommer med sin produksjonsmodell av Insight. Ford Fusion og Mercury Milan kommer til å være der, sammen med produksjonsutgaven av Chevrolet Volt. Og både Ford og GM har sagt at hybrid teknologi vil bli sentrale innslag på deres stands, så vi regner med flere nyheter derfra. Mercedes kommer med flere spennende løsninger, og se ikke bort fra at det blir mange andre europeere som viser seg fem. Både Porsche, BMW og VW har spennende prosjekter i skuffen. Men å overbevise et publikum som åpenbart er mest interessert i bensinprisen, og så kan man bare glemme hva som kommer ut der bak, blir kanskje ikke så enkelt.
|