Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fra SUV til crossover Nye Cadillac SRX har lite til felles med forgjengeren som bærer samme navn. For mens den første SRX var en ganske konvensjonell SUV, blir den neste en middels stor crossover med høyt utstyrnivå. Motorene er nye, og de med minst slagvolum som sitter i en amerikansk Cadillac. Men smått for amerikanere er som kjent ikke det samme som smått for oss. Vi snakker derfor direkteinnsprøytede V6 bensinmotorer på henholdsvis 3,0 og 2,8 liter – sistnevnte med turbo. Standard gearkasse er 6-trinns automat. 3,0-literen byr på 260 hk og et maks dreiemoment på 300 Nm. Takket være turbo har motoren med minst volum 300 hk og 400 Nm. Bilen leveres med drift på to eller alle fire hjul. Fra Saab Sistnevnte er nyeste generasjon Haldex og tilsvarende system som benyttes av Saab i 9-3 XWD. Det fordeler ikke bare kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom de to bakhjulene. Cadillac SRX har en lengde på 483 cm, er 191 cm bred og 169 cm høy. Akselavstanden er 280 cm og GM lover god plass til fem personer og bagasje. Bilen skal produseres ved GM-anlegget i Ramos Arizpe i Mexico fra andre kvartal, og den skal etter planen få en søstermodell i Saab 9-4X som ligger noen måneder senere i løypa – hvis da ikke Saab blir solgt i mellomtiden. SE SPIONBILDER AV SAAB 9-4X HER Som konkurrenter utpeker Cadillac Lexus RX, Acura MDX og BMW X3 og X5. Vi kan vel for egen regning ta med Volvo XC60, Audi Q5 og Mercedes GLK i samme slengen? Se video nederst i artikkelen
|