Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det har lenge vært kjent at Toyota skal presentere den nye Prius-generasjonen på Detroit-utstillingen, og de fortsetter sin hybride innsats blant de store modellene. Men det som er virkelig nytt nå er at de viser prototypen på en elektrisk bybil. Det er kanskje bare for å ta en snarvei at de har valgt å bruke en IQ for å vise hvordan de tenker seg den elektriske by-bilen som de lover skal være i produksjon i 2012. De har døpt den FT-EV, og sier ikke at det er sånn den kommer til å se ut når den kommer på markedet. Anvendelig På den annen side er det åpenbart at IQ-plattformen er så fleksibel at det ikke vil være noen problemer å plassere de nødvendige elektriske komponentene der, og fremdeles beholde det innvendige volumet. De sier at den kommende bybilen vil få en rekkevidde på i underkant av 100 km, men de antyder ikke noe om for eksempel batteritype eller pris. Plugg-inn For fremdeles hevder Toyota at bensin/elektriske hybrider er fremtiden. For å vise hva de snakker om, bygger de nå en serie på 500 Prius plugg-inn hybrider som skal ut i felttest i løpet av dette året. 150 av dem skal til brukere i USA. Her er batteripakken definert som lithium ione-elementer bygget av Panasonic EV Energy, et selskap som nå eies 60 prosent av Toyota. Batteriene i den ”normale” Prius vil fremdeles være nikkel-metall-typer. Men det betyr at den nye Prius fra bunnen av er konstruert for flere batterityper. De har som mål å selge 1 million slike hybrider hvert år i det neste ti-året, og for å få til det har de blant annet tatt mål av seg til å lansere 10 nye hybrider fra nå og et års tid fremover.
|