Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Krisepakke for el-biler I den såkalte krisepakka ligger det noen millioner som skal kunne akselerere utbyggingen av elbil-nettet. |
||||||||||||||||
Uten strøm, ingen el-bil. Og Samferdselsdepartementet skriver dette om el-biler der de endelig kommer til orde, på side 82 i Stortingsprop. Nr. 37 som heter ”Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid”. ”For å redusere klima- og miljøbelastningene fra transportsektoren er det nødvendig med tiltak på en rekke områder. Elektrifiseringen av transportsektoren vil bidra til å redusere den samlede energibruken til transport. El- og hybridkjøretøy er mer energieffektive og er langt mindre miljøbelastende enn ordinære kjøretøy………..” Bare der har jeg notert tre uklarheter og tre elementer jeg godt kunne tenke meg å diskutere, men skitt au….., la oss gå videre: ”Regjeringen ønsker å bidra til at Norge skal være et foregangsland i utvikling og bruk av ny teknologi. De gode økonomiske rammebetingelsene ……………” og så kommer det litt skryt av regjeringens klimapolitikk og noe om at de ønsker å gi et ytterligere løft til utvikling av markedet for denne typen biler. Hva akkurat det betyr kan man også spørre om. ”Ytterligere løft?” Snaue 200 el-biler solgt i fjor – betyr det at markedet allerede har mottatt et skikkelig løft? Essensen er imidlertid: ”Regjeringen foreslår derfor et program for utbygging av ladestasjoner i Norge for elbiler og plug-in hybrider” (som man ikke engang er enige om avgiftsberegningen for!). Det foreslås å øke bevilgningen … ’Tilskudd til miljøvennlig transport, Transnova-prosjektet’ med 50 millioner kroner. Et tilskudd på 10.000 kroner per ladeplass vil kunne gi 5.000 nye plasser. En slik utbygging skal bidra til en raskere elektrifisering av transportsektoren og til å styrke grunnlaget for utviklingen av miljøvennlig bilindustri.” Det er mulig Think ser en stor trøst i den siste setningen. For egen del kan vi slå fast det kuriøse i at dersom salget av elbiler fortsetter som nå, og utbyggingen skal skje i år, vil vi ende opp med mer enn dobbelt så mange ladestasjoner som vi har el-kjøretøyer, og da snakker jeg Buddy og mopeder og alt som går på Ampere. Men det som betyr noe er hva de som driver med dette synes: Dette var et av ZEROs forslag til Regjeringens tiltakspakke, og Gøril L. Andreassen, transportpolitisk rådgiver i ZERO, er svært fornøyd med at Regjeringen vil bygge ladepunkter. ”Jeg er veldig stolt av at det nå blir en storsatsing på ladepunkter for elbiler og plugg inn-hybrider. For å redusere klimagassutslippene må vi bytte ut dagens fossile drivstoff med klimanøytrale drivstoff, som el, biodrivstoff og hydrogen. Ladepunkter er et viktig tiltak for elektrifisering av veitransporten” sier hun.
|