Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tradisjonelt har ikke Opel-eiere vært de mest rebelske når det gjelder å plukke fra ekstrautstyrslisten. Mulig hukommelsen min er blitt litt svekket, men slik jeg husker utstyrsgradene til Opel på slutten av syttitallet hadde en Rekord L ingenting, en LS hadde klokke og en GLS hadde klokke og justerbare luftdyser… Sånn er det ikke lenger, utstyrlisten for Insignia er lang – men det er fortsatt mulig å kjøpe en nøktern finanskrisetilpasset Opel. Vi har kjørt Insignia Edition med det minste dieselmotoralternativet – det betyr 110 hester og en pris på kr 309.900. I tillegg er det lagt på utstyr for 9900 kroner som gir bilen navigasjon og alufelger. Du kan få denne bilen med enda mindre utstyr, da heter den Essentia og starter på 293.900 kroner. Vokser på seg Til å begynne med var jeg ikke så veldig imponert – dieselmotoren rakler litt, og virker litt upolert når du drar på fra lave turtall. Men det hele vokser på seg når du får noen mil på veien. Den toliters dieselmotoren leverer kreftene linjert, og man kan faktisk dra motoren ganske godt opp i turtall uten at den protesterer. Dette kombinert med en fin sekstrinns gearkasse gjør at man ruller fint på motorveien i 100 km/t på rundt 1600 omdreininger, noe som gir lite støy og et hyggelig forbruk. Selv i laveste utstyrsversjon imponerer Insignia med lavt støynivå, både fra hjul og karosseri. Komfort uten elektronikk Insigna kan leveres med elektronisk styring av dempere, men selv uten dette systemet fremstår chassiset som velbalansert mellom det sportslige og komfortable. I bykjøring kjennes bilen litt stivere ut enn man kanskje forventer, men alle bevegelser som kommer fra ujevnheter i veien blir ryddet opp i på en måte som ikke kan kalles noe annet enn komfortabelt. Legger du ut på landeveien og finner frem til veier som ikke bare går rett frem, viser Insignia godt grep og evnen til å endre retning raskt på en måte som muligens kan beskrives med svadaordet dynamisk. Skuffelsen i oppsettet til Insignia er styringen. Den er presis og egentlig passe tung – men den mangler den følelsen som du får om du tar en tilsvarende Ford Mondeo ut på veien. Øverst i klassen Kvalitetsfølelsen på knapper og dashbord er langt oppe – og overgår for tiden det som finnes av konkurrenter i dette prisområdet. Konklusjonen er at Insignia er en bil som bør sjekkes ut – enten du er i ferd med å skaffe deg ny privatbil til familien – eller om du skal velge hva som blir din neste firmabil. I Bil nummer 2/3 som er ute i disse dager, kan du se hvordan 130-hesteren med noe mer utstyr klarte seg i test mot Toyota Insignia og Ford Mondeo.
Motor: 4-sylindret turbodiesel 1956 ccm Effekt: 81 Kw (110 hk) Mål: 483 x 208 x 148 cm. (LxBxH) Vekt inkl. fører: 1613 kg Forbruk: 0,60 l/mil CO2-utslipp: 154 g/km Pris: kr 309.900
|