img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Golf mot Golf
BILTEST: Volkswagen Golf er en bil som det norske folk har trykket til sitt bryst – sosialt akseptert i alle lag av folket gjennom 34 år. Har sjette generasjon løftet seg nok til å føre tradisjonen trygt videre?

Først publisert i Bil 1 - 2009.

Folk flest har problemer med å se at det er den nye Golfen som kommer kjørende. Når nykommeren står ved siden av sin forgjenger, er det lettere å se at lyktene både foran og bak har fått ny fasong, og at bilens skulderlinje er blitt mer markert.

Fronten og panseret er noe mer rettlinjet – men forskjellene er marginale. De utvendige mål på karosseriplatene er ikke helt identiske, bare nesten. Når vi legger på målebåndet finner vi at det skiller en centimeter eller to på dørbredden, og tilsvarende på C-stolpene.

Vekjent

At Volkswagens designere ikke har jobbet seg i hjel med den nye Golfen, er også interiøret et bevis på – blant annet fordi flere detaljer er lånt fra Passat CC, blant annet rattet, de runde instrumentene og styringspanelet for klimaanlegget.

Satt på spissen kan en eier av Golf V sette seg inn i Golf VI med bind for øynene og finne alle brytere og funksjoner uten å nøle. Men rett skal være rett, interiøret har så absolutt fått mer moderne utseende, både i utforming og materialvalg.

Den åpenbare forskjellen i interiøret er at det har blitt et skikkelig dørhåndtak på førerdøren, og dermed ble det mulig å flytte knappene for vindusheisene og reguleringen av de utvendige speilene høyere opp, altså nærmere vinduet.

Den nye utformingen av dørhåndtaket gjør også at det er lettere å nå bort til håndtaket når døren skal lukkes. En annen synlig forskjell på førerplassen er at det blå instrumentlyset nå er en saga blott, og takk for det. 

SE STORE BILDER AV BILENE

Bedre støykomfort

Det har ikke skjedd noen endring når det gjelder plassforholdene, verken i kupéen eller bagasjeavdelingen – bortsett fra at vi måler 2 cm lavere takhøyde i nykommerens forsete.

Dette samsvarer med at det skiller 3 cm mellom gammel og ny bil i fabrikkens utvendige høydemål, men av en eller annen grunn har ikke innvendig høyde i baksetet endret seg. Tre personer har akseptabel komfort i baksetet, men de sitter ikke mer bekvemt i den nye enn i den gamle.

Når vi underveis i testen skifter hyppig mellom de to bilene, er fremskrittet meget hørbart. Støybildet er ikke bare mer behagelig i den nye, men desibelmåleren bekrefter at det skiller to desibel ved normale landeveishastigheter.

Dette er i og for seg knapt hørbart, men den store forskjellen ligger i at romlestøyen, som er så fremtredende i forrige generasjon, nå i praksis er helt borte – en type støy som er mest hørbar på typisk norsk, grov asfalt.

Støymåleren viser en reduksjon på hele 7 desibel når vi kjører «gamlefar» fra grov asfalt over på finere asfalt. Også nykommeren er følsom for grov asfalt, men her er ikke forskjellen så stor.

Apropos støy, det er et paradoks at den gamle – som har høyest støynivå – faktisk har doble dørpakninger rundt dørene (det vil si gummipakninger både i dørkarmene og på dørene), mens den nye bare har doble pakninger i over- og underkant av dørene.

Derimot ligger noe av hemmeligheten med lavere støy i den nye Golfen at den har bedre isolasjon mot motorrommet og at det er tykkere glass i sidevinduene. 

Solide kjøreegenskaper

Det er det påkostede bakhjulsopphenget på forrige generasjon, av såkalt multilink-konstruksjon, som er en av årsakene til støyen. På den nye Golfen er det valgt en modifisert utgave av hjulopphenget, og støyen er altså merkbart redusert uten at det har gått på bekostning av verken kjøreegenskapene eller kjørekomforten – i hvert fall er det ikke mulig å kjenne forskjell ved verken «normal» eller friskere landeveiskjøring.

Styringen er like velbalansert og presis som før – men vi gjentar det vi har sagt i tidligere tester: Den når ikke helt opp til nivået hos Ford Focus. Hjulopphenget svelger elegant unna det meste av dårlig, norsk asfalt og annet ujevnt underlag.

SE STORE BILDER AV BILENE

Common rail

Det er minste dieselvariant som sitter under panseret på våre testbiler denne gang. Hos nykommeren er det «common rail» som gjelder, og den har 110 hester, mens utgående modell også har den utgående motoren av pumpedyse-typen.

Selv om den nyeste har fem hester mer, gir ikke det seg utslag i våre målinger. Nykommeren var ørlite tregere i akselerasjonsøvelsene, men dette skyldes at vår testbil var så ny at motoren ikke hadde gått seg til ennå.

Den nye og den gamle (sistnevnte i BlueMotion-utførelse) har for øvrig helt likt forbruk ved blandet kjøring. Begge motorene er kombinert med femtrinns manuell gearkasse.

Når det gjelder sikkerhet kan vel ikke nye Golf sies å flytte grenser, men den har løftet seg fra forgjengeren på to punkter. Nå er antall kollisjonsputer oppe i syv, ved at en pute på 18 liter beskytter sjåførens knær.

Som tilleggsutstyr er det også mulig å få sidekollisjonsputer i baksetet (2600 kroner). Dessuten har forsetene fått innebygd beskyttelse mot whiplash-skader.

Utstyr

I standardutgave er det ikke vesensforskjell på utstyrsnivået i den gamle og den nye bilen, men antall høyttalere er fordoblet, fra fire til åtte. Vi har nevnt sikkerheten, og ellers utmerker den nye Golfen seg med at den kan leveres med utstyr som normal bare finnes på dyrere biler – men det koster.

Vår testbil er for eksempel utstyrt med parkeringsassistent (som automatisk måler opp p-plassen og lukeparkerer bilen uten at du trenger å røre rattet). Prisen er 5750 kroner. Multifunksjonsrattet koster 4500 kroner, og du kan få adaptivt understell (DCC) for 8300 kroner.

En detalj som er verdt å nevne er at begge våre testbiler har uvanlig stor misvisning på speedometeret. Selv om hjulenes rulleomkrets ligger godt innenfor godkjente grenser på begge bilene, er misvisningen henholdsvis 4 og 5 km/t ved 50 km/t.

Familiebil-ikonet Golf i ny drakt har altså løftet seg med hensyn til sikkerhet,  komfort og utstyr, og har sånn sett tatt igjen forspranget som mange av konkurrentene hadde skaffet seg gjennom nye utgaver i løpet av Golfens femte generasjon.

SE STORE BILDER AV BILENE

POENG Golf VI 2.0 TDI/110 hk

FØRERMILJØ

8,5

(8,0)

Funksjonelt, samme ergonomi. Ikke blått lys.

PLASS I KUPÉ

7,0

(7,0)

Identiske mål. Ikke bedre enn konkurrentene.

BAGASJEPLASS

6,5

(6,5)

Med 350 liter ligger den midt på treet.

KOMFORT

8,5

(7,0)

Stort fremskritt når det gjelder støy.

PÅ VEIEN

8,0

(8,0)

Ingen vesenlige endringer, samme kjørefølelse.

MOTORYTELSE

7,5

(7,5)

Litt flere hester, men samme måleverdier.

FORBRUK

8,0

(8,0)

Testforbruk ned mot en halvliter. Ikke innkjørt nykommer.

SIKKERHET

9,0

(8,0)

Nakkeslengbeskyttelse i forseter. Flere kollisjonsputer.

UTSTYR

7,5

(7,0)

Har parkeringsassistent og flere muligheter.

PRIS

8,0

(8,0)

Likt prisnivå, litt forskjell i utstyr.

SUM

78,5

(75,0)

 

(generasjon fem, 2008-mod., i parentes)

LES VIDERE:
- Tekniske data


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer