img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Toyotas viktigste stasjonsvogn
NETTKJØRT: Selv om Urban Cruiser og Verso lanseres i Norge i april/mai, er det uten tvil Avensis som er Toyotas viktigste nyhet i år. Vi har kjørt den med CVT-gearkasse.

Hvis prognosen slår til, skal Toyota Norge selge 4.000 Avensis i år, og den vil rulle inn foran Mondeo som bestselger i det viktige segmentet for mellomstore biler, hvor hovedtyngden av familiebiler og firmabiler befinner seg.

Her har vi kjørt stasjonsvogna med den nye kombinasjonen 2,0-liter bensinmotor og trinnløs gearkasse. Betegnelsen Multidrive S innebærer at dette er en elektronisk styrt, trinnløs automat med sportmodus og syv simulerte sekvensielle trinn. Sportknappen øker turtallet ved kick-down med ca. 800 o/min.

Multidrive S vil neppe bli den mest solgte gearvarianten i Avensis-programmet, men den er en av de bedre CVT-gearkassene vi har kjørt. Den er harmonisk, ikke så masete, samtidig som lyden er godt dempet. Her, i kombinasjon med 2,0-literen, leveres den med hendler på rattet (”padle shifts”) i tillegg til gearspaken, og ekstraprisen er 22.000 kroner.

Det sier seg selv at med 152 hester på stallen, ligger ikke CO2-utslippet på et nivå som gir noen miljøpris – men Multidrive-kassen er meget «snill» sammenlignet med automatkassen på forgjengeren.

Samtidig som 2,0-literen har økt effekten med 5 hk, har CO2-utslippet med automatkasse gått ned fra 221 til 164 g/km. Dessuten er CO2-tallet bare ett fattig gram høyere enn med manuell gearkasse.

Løft i kjøreegenskaper

Den nye Avensis har et hjuloppheng som er til forveksling likt forgjengeren fra 2003, men komponentene er nye. Oppsettet gir noe mer motstand ved aktiv kurvekjøring, noe som understrekes av at fjæring og demping nå ligger mer på den sportslige siden enn på forgjengeren, som var utpreget komfortabel i oppsettet.

Styrefølelsen er også blitt bedre enn før – uten å nå opp til Mondeo-nivå – men vår prøvebil, som står på ContiVikingContact 5 i dimensjon 215/55 R17, har forholdsvis nervøs styring. Den er med andre ord følsom for piggslitt asfalt.

Alt i alt gir ikke kjøreegenskapene noe adrenalinkick til feinschmeckere, men det har absolutt skjedd et løft fra forgjengeren.

Velkjent miljø

Interiøret og førermiljøet er Toyota-konservativt, med meget god finish, men litt kjedelig utseende. Instrumentene og innrammingen er modernisert, det vil si at knappene ligner på de som finnes i foregående modell – og du tviler aldri på at du faktisk sitter i en Toyota.

Plasseringen av knappene er logisk, stort sett, vi stusser litt over plasseringen av bryteren for det nye elektroniske håndbrekket, delvis gjemt bak rattet under start/stopp-knappen. Kjører du bilen daglig, er det likevel neppe noe problem.

I førersetet sitter vi forholdsvis høyt, eller sagt på en annen måte: Rattet er senket litt i forhold til den forrige Avensis. Sittestillingen er ikke helt optimal, blant annet fordi lengdereguleringen av rattet er noe beskjeden, rett og slett for snau for de av oss med lange ben.

Bagasjerom på det jevne

Til tross for at Avensis har lagt på seg i bredden, er likevel kupéen 6 cm smalere i forsetet enn i både Mondeo og Insignia. Bredden i baksetet er derimot jevnere. Målebåndet viser at det er et par cm bedre benplass i baksetet på Avensis enn i Insignia. Det betyr i praksis at det er akseptabel plass til personer som måler 185 cm på strømpelesten.

Bagasjeavdelingen, som er en viktig del av en stasjonsvogn, rommer 543 liter. Det betyr 23 liter mer enn i forgjengeren, men volumet er litt mindre enn i Mondeo og Passat, og litt større enn i Mazda 6 og Citroën C5. Det er spesielt bredden mellom hjulhusene som utgjør en forskjell, hvor Avensis måler 98 cm, mens C5 har hele 119 cm, Mondeo 115, Passat har 100 cm.

Skal du frakte større gjenstander, kan du enkelt legge ned setene slik at gulvet blir flatt – og lengden fram til forseteryggen er tett oppunder to meter. Tilhengervekten har vært et ankepunkt tidligere, ikke minst blant caravanfolket. Den er nå økt til 1800 kg, og da begynner det virkelig å ligne på noe.

Premium er topp

I basisutgave, som heter Comfort, er fortsatt standardutstyret noe beskjedent. Manuelt klimaanlegg, 16-tommers stålfelg, tåkelys foran samt lydanlegg med seks høyttalere, skremmer ingen konkurrenter.

Vi kjørte topputgaven Premium, og her smaker det av fugl. Den inkluderer bi-xenonlys, panorama-glasstak, skinnseter, navigasjon og parkeringssensor bak, heftig lydanlegg med to forsterkere og 11 høyttalere, 17-tommers alufelg, cruise control og regnsensor.

Avensis har løftet seg markert i forhold til forgjengeren, men sammenlignet med sine konkurrenter flytter den ingen grenser. Likevel er det ingen tvil om at den er en potensiell bestselger i familiebilklassen, ikke minst på grunn av Toyotas solide renommè når det gjelder kundetilfredshet og pålitelighet.

FAKTA Toyota Avensis stv. 2.0 VVT-i Multidrive S

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1987 ccm.

Effekt:

112 kW (152 hk) v/ 6200 o/min.
196 Nm v/4000 o/min.

Mål:

476 x 181 x 148 cm (LxBxH)

Akselavstand:

270 cm.

Egenvekt:

1475 kg.

Aks. 0-100 km/t:

10,3 sek.

Toppfart:

200 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,70 l/mil.

CO2-utslipp:

165 g/km.

Pris:

kr 428.600.

 

Konkurrenter: Ford Mondeo, VW Passat, Citroën C5, Opel Insignia, Mazda 6.

+

Den trinnløse gearkassen er lite masete, og relativt snill i matfatet.

Smalt mellom hjulhus i bagasjerommet. Beskjedent basisutstyr.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer