img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
96 bilder i galleri
Paris? Ta en fridag
Skal ungene til Euro Disney? Slipp samtidig av fruen i Vallée Village, og få deg en ordentlig fridag selv. Her er oppskriften.

Det er ikke så få av dere som skal til Paris i sommer, med sluttadresse Disneyland. Ikke vet jeg hvordan dere skal komme dit, men ta nå og lei en bil da, dersom du ikke allerede har kjørt ned med en, og ta kurs østover på A4.

På samme avkjøring som den som går til Disneyland, vil du se at du også kan finne frem til Vallée Village, og her er løsningen.

Shopping-mekka

Vallée Village er en av Europas største shopping outlets. Det er altså ikke de merkevarene som selges i de dyreste forretningene i Paris akkurat nå – det er de som ikke ble solgt der i forgårs. De ender på dette enorme shopping-området til priser du bare kan drømme om.

Og for folk som fremdeles spaserer på Karl Johan med solbriller der du kan lese enorme merkelogoer på stengene, og hvor solbrillene er sementert på plass oppå hyssingen, selv etter klokka 10 om kvelden, burde dette være mer enn fashion nok.

Her har du med andre ord alle muligheter til å få en tur på landet for deg selv.

Men det er smart å legge en nødplan (”man vet jo aldri hva som kan hende”) og vise ungene hvor bussen tilbake til Paris går, og fortelle mor hvor alle gratisbussene som forbinder handleparadiset med Paris-paradiset går fra. For her er det de beste muligheter for at du dessverre blir litt forsinket.

Champagne

Tre kvarter etter tårevåt avskjed ved utkjørsel 9, kan du være i Reims. Men er du smart, har du lagt inn Ay på GPS’en. Da kommer du til hjertet av champagne-området. Champagne-hovedstaden Epernay rett rundt hjørnet, men du skal bevege deg til en produsent som heter Philipponat.

Dels fordi han har noen eksepsjonelle etiketter (han er en av de få som lager viner med druer utelukkende fra egne vinmarker), men hovedsaklig fordi han har en slags god, gammel norsk forbindelse.

Før Bertel Otto Steen begynte med biler, for mer enn 100 år siden, hadde han en rekke import-agenturer. Gilette og Winchester blant andre. Da han så at det gikk an å leve av biler, ga han fra seg alle disse andre agenturene til sin kompanjong – bortsett fra St. Marceaux – et champagnemerke.

Helt til langt opp i 50-årene fortsatte han som agent for denne noble produsenten, før Bertel O. Steen ble en virkelig bilgigant og ikke kunne rote med alt for mye annet.

St. Marceaux-navnet forsvant, sammen med et par hundre andre champagneprodusenter, men det viste seg at akkurat denne merkevaren var det Philipponnat som hadde overtatt.

Til sitt 100 års jubileum fikk BOS laget noen flasker champagne som ble utstyrt med de gamle St. Marceaux-etikettene, og på bedriftsmuseet vil du finne noe av det gamle reklamematerialet. Og hos Philipponnat vil du finne hyggelige folk som kan lære deg et og annet av den edle vitenskap de praktiserer.

Reims

Du må i alle fall gjennom Reims for å komme tilbake til Paris igjen, så se etter bilmuseer under POI på navigasjonshjelperen.

På veien passerer du forresten et moderne bygg der det står Champagne Bruno Paillard. Ta av deg din mentale hatt og hils – eller enda bedre, prøv å finne en av hans roséviner (det er ikke enkelt, han er eksklusiv) – men vit at dette er det yngste Champagne-navnet som finnes.

Han var egentlig vinoppkjøper for de andre champagne-produsentene (de fleste produsentene blander druer herfra og derfra) men fikk tillatelse av champagnekartellet (eller hva det heter) til å starte som produsent. Han solgte blant annet deler av sin trivelige veteranbilsamling, en 2,4-liters Mk 2 Jag og en Citroën TAV, for å få nok startkapital 

Museum

Men så kommer du til en brakkeliknende bygning, ikke langt fra Reims sentrum (du har passert noen av de store Champagnehusene på veien, men glem dem, du er ferdig med slikt nå) og betaler en symbolsk sum for å slippe inn.

Dette er et av de underligere bilmuseer som finnes. Det er grunnlagt av en ganske eksentrisk bildesigner ved navn Philippe Charbonneaux.

En snurrig skrue som vel har gjort noen av de grusomste karosserier i historien, spesielt på vare- og lastebiler. Men som også har noen virkelige juveler bak seg.

En gang jeg intervjuet ham ble det hele så forvirrende at vi ble i grunnen enige om at han hadde jobbet hos GM i USA, hos Bugatti (med type 101) og hos Renault samtidig.

Han er mannen som klarte å tegne om en Renault 16 til firedørs, slik at den eneste grunnen til modellens suksess, den store bakdøren, forsvant. Han endte sin karriere med en lang serie såkalte ”Ellipsis” der hjulene var montert i et 1-2-1 format. 

Men det er ingen grunn til å fortelle mer om museet, du skjønner hva jeg mener når du ser bildene her.

Spøkelser

Nå håper jeg solen står litt lavere, for nå setter du GPS’en på Geux. Nå skal du nemlig oppleve spøkelser. Du blir dirigert ut til et ganske øde område, der det er full utbygging av veikryss og industribygg.

Men plutselig passerer du en liten, upretensiøs restaurant – der la Mike Hawthorene igjen nok frø til at det ble barn av det, høsten før han døde, var det ikke da han kjørte Ferrari og banket sjefen selv, Juan Manuel Fangio? – og du har den fantastiske langsiden på Grand prix banen ved Reims foran deg.

Du bør nok kanskje ha lest deg opp litt, for nå skal du drømme om hvordan Auto Union vant en-to over erkerivalen Mercedes i 1939. Her hvor Schorsch Meiers bil nesten brant ut under et uheldig depotstopp men han kom i gang og styrte med en hånd i langt over 200 mens han holdt den andre i været for å dempe brannsmertene.

Her hvor Colin Chapman, i et av sine få GP-løp, totalte Vanwallen sin. Hvor fete Toto Roche surra sånn med start-og målflagg, at ingen egentlig ante hva som skjedde.

Hvor Raymond Sommer spant sin utrolige Maserati, hvor Fangio firehjulsdriftet sin 250 F mens Moss forsøkte å dytte i gang sin BRM i kokende hete og nesten besvimte av anstrengelsene.

Hvor Musso døde i sin Dino, og hvor, mange år etter at Formel 1 hadde forlatt banen, Beltoise sikret en av de første Matra-seire noensinne.

Mimring

En fantastisk bane der man stengte landeveissystemet i flere døgn ved de store løpene, og der det fremdeles er nok av de opprinnelige veiene til at man får en frysende fornemmelse av hva det var disse fortidens gladiatorer egentlig drev med.

Og det er her jeg mener at du kanskje kommer til å bli litt forsinket. For her må man parkere. Rusle forbi de falmete depotene og sparke i sanden, kanskje dukker det opp rester fra motorvraket til Von Brauchitsch, gå bort til de rustne restene av tårnet der man fant olje- og bensinselskapene.

Rusle en tur opp på de enorme tribunene og sette seg i Jean Pierre Wimille-avdelingen, lukke øynene og høre kompressorbrølet der de akser helt nede fra La Garenne-restauranten.

Eller nøy deg med den forsiktige lyden fra Mac Frazers Lotus 11 (og glem at han døde runden etter) eller det potente brølet fra Bristolene som vant klassen i 12-timersløpet, etter at de hadde bomba på Le Mans helgen før.

Og glem det nymalte dommertårnet. Det er såpass bra fordi noen skal selge en 1939 Auto Union, hentet fra Russland og fantastisk bygget opp av Crosthwaite & Gardiner (chassis nr. 19, kjørt her av Hans Stuck, far til dagens Stuck) til en sjetteplass.

Da måtte selvfølgelig Bonhams, som auksjonerer den bort på Pebble Beach, lage en film av den på dagens Reims-veier.

Og plutselig forsvant litt av magien.

Halvannen times tid hjem til Paris, selv om du må plukke opp mor og ungene på veien hjem

SAMLESIDE: BILMUSEER I EUROPA


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer