img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Alternativ kjøreglede til fornuftig pris
NETTKJØRT: Mazda3 overbeviser med gode kjøreegenskaper. Til tross for at vi snakker om en kraftig ansiktsløftning oppleves den som en svært moderne bil.

Hva slags bil er dette?

Mazda3 er basert på samme plattform som tidligere, men svært mye - ikke minst i chassiset - er nytt. Hele bilen fremstår som mer sportslig, både utseendemessig og ute på veien.

LES VÅRE FØRSTEINNTRYKK HER

Vår testbil var utstyrt med 1,6-liters bensinmotor på 105 hester og manuell gearkasse.

Den såkalte Golf-klassen med kompakte småbiler er beinhard, og Mazda3 plasserer seg ganske i midten når det gjelder plass, både i baksetet og i bagasjerommet.

Mazda er en av hverdagsbilprodusentene som jobber best og mest med vektreduksjon, og de har klart å redusere vekten med ca 15 kg på nye Mazda3. Dette sammen med mer effektiv aerodynamikk, gjør at man oppnår redusert forbruk og dermed lavere CO2-utslipp.

I høyeste utstyrsnivå, som Mazda kaller AdvancePlus, får du en svært velutstyrt bil til 244.000 kroner.

Hvordan er den?

Mazda har gjennom svært mange år bygget opp et rykte om å levere feilfrie og bra biler. Merket har nok til en viss grad blitt sett på som traust og kjedelig, litt i samme klasse som Toyota.

Derfor kan man i første omgang bli litt overrasket over hvor mye kjøreglede som bor i denne bilen. Men da har man kanskje glemt at Mazda også er merket som har MX-5 og RX-8 i modellprogrammet.

Det er ingen tvil om at ingeniørene til Mazda har tatt med seg litt av den kunnskapen man har bygget opp gjennom disse to modellene.

105 hester gjør imidlertid ikke Mazda3 til noen sportsbil. Motoren spinner stille helt opp til 6600 o/min før den treffer turtallssperra. 0-100 på 12,2 sekunder er ikke akkurat avskrekkende, men mellomakselerasjonen er helt grei.

Den trekker helt fint fra ganske lave turtall, og trekker omtrent så langt som du forventer av en bil som denne.

Litt uvant er det at turtallet går så sakte ned når man slipper gassen, dette er en av metodene som brukes for å redusere utslippene.

Gearkassen fremstår som helt grei, utvekslingen står greit til bilen, men den kunne vært enda litt mer presis.

Bremsene er overraskende gode, og de er både lette å porsjonere ut, samtidig som det kjennes ut som de har mer enn godt nok bitt til å stoppe bilen raskt og presist.

Vi nevnte kjøreglede i innledningen, og det er særlig styrefølelsen som bidrar til denne. I tillegg er grepet godt, også når du presser bilen gjennom svingene.

Du kan forholdsvis greit balansere bilen ved hjelp av gasspedalen, men fordi turtallet går så sakte ned, får du ikke noen annen effekt av å bråslippe gassen, enn at bilen nikker forsiktig med nesen.

Bilen dekker godt over at den er tyngst foran, og kombinasjonen mellom komfort og noe som med litt velvilje kan kalles sportslighet, fungerer godt.

Designmessig har Mazda3 fått et betydelig løft. Bilen ser mye mer aggressiv ut med skarpere kanter og en front der du kjenner igjen mye fra RX8. De nye baklyktene gjør at bilen har fått mer karakter når du ser den rett bakfra.

Regn med å bruke litt tid på å få full kontroll over alle knapper og brytere. En rask opptelling viste at vår velutstyrte testbil hadde 71 brytere fra venstre dør og til og med midtkonsollen. Av disse hadde rundt 15 mer enn én funksjon – da blir det litt å holde orden på.

Bør jeg kjøpe en?

Mazda3 overrasker positivt. Motoren er helt på snittet med andre bensinmotorer i denne klassen, men når du tar bilen ut på norske veier med både humper, svinger og andre utfordringer, fremstår den som svært bra. Det er en bil som kan underholde når du ønsker det.

Prismessig ligger den omtrent på linje med sine japanske og tyske konkurrenter.

Tradisjonelt har det vært svært få tekniske problemer med Mazda, men de to større modellene, Mazda5 og Mazda6, har hatt problemer med rust. Dette er imidlertid noe man har jobbet mye med å bli kvitt på de nye modellene fra det japanske merket.

Den største utfordringen for Mazda3 er de beintøffe konkurrentene. Volkswagen Golf, Ford Focus og Toyota Auris er både bra og svært etablerte – men Mazda bør absolutt inn på listen over biler du bør prøvekjøre før du bestemmer deg.

SE FLERE BILDER AV MAZDA3 HER 

FAKTA Mazda3 MZR 1.6 AdvancePlus

Motor:

Firesylindret bensinmotor 1598 ccm

Effekt:

105 hk (77kw) v/ 6000 o/min.
145 Nm v/4000 o/min.

Mål:

446/176/147 cm. (LxBxH)

Akselavstand:

264 cm.

Egenvekt (inkl fører):

1245 kg.

Aks. 0-100 km/t:

12,2 sek.

Toppfart:

188 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,63 l/mil.

CO2-utslipp:

149 g/km.

Pris:

kr 244.900.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer