img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Hvorfor kjøre Skoda
Om du er blant dem som fortsatt ler av gamle vitser om det tsjekkiske bilmerket, har du to valg: Stopp å lese nå og fortsett i din uvitenhet - eller les videre.


En ukes erfaring med en Skoda Octavia 4x4 1,8 TSI gjorde i hvert fall at latteren satte seg fast i halsen hos undertegnede.
  
17 år hos Harald A. Møller AS
Det har skjedd MYE med bilene fra Skoda siden Harald A Møller tok ansvaret for importen til Norge i 1992, som en naturlig konsekvens av Volkswagens overtagelse av fabrikken.

Favorit var den første modellen i "nyere tid" som oppnådde noe volum å snakke om i Norge. Men det var først med introduksjonen av Octavia i 1997, at det virkelig ble fart i salget.

Les om jubileet "Octavia 50 år?" HER

I løpet av de 12 årene den har vært i markedet, har nær 24.000 nordmenn valgt en ny Octavia - framfor bestselgere fra mer kjente merker.

"Mye bil for pengene" var fra starten et viktig argument. At det fortsatt er gyldig, er bilen vi her skal omtale, en Octavia 4x4 1,8 TSI, et godt eksempel på.

Hvilken bås?

Octavia er vanskelig å sette i bås. Designen vil neppe få noen innovatørpris, og den byr ikke på løsninger man ikke vil finne i andre biler.

Etter siste innvendige og utvendige ansiktsløftning, oppleves Octavia som en traust, men likevel moderne bil. Det er helt sikkert også slik Skoda vil at vi skal oppfatte bilen - som dermed blir spiselig i alle leire.

Hvorfor denne bilen?

Jakter du på en stasjonsvogn i familiebilklassen, har du mye å velge blant: Toyota Avensis, VW Passat og Ford Monedo topper salgsstatistikken. Kanskje vil du bli overrasket over å finne Skoda Octavia helt oppe på 4. plass, valgt av over 1.500 nybilkjøpere hittil i år.

Octavia i stasjonsvogn-utgave får du fra 216.400 kroner (sedan fra 205.500 kroner) - med en 1,4-liters motor på 80 hk i Classic utstyrsnivå.

Vår testbil med 4x4, 1,8-liters TSI-motor på 160 hk og Elegance utstyr, koster 355.700 kroner. Det er et godt stykke over den rimeligste Octavia-varianten, men den kommer likevel ut med en klar prisfordel målt mot sine merselgende konkurrenter med tilsvarene spesifikasjoner.

Størrelse og plass

Når man skal vurdere bilen, er det lett å bli snusfornuftig. For Octavia er kort og godt en praktisk bil i bruk.

Det er god plass til både fører og passasjerer, som neppe vil klage på beinplassen i baksetet. Med et bagasjerom på 580 liter, er den større enn både Avensis (543 liter) og Mondeo (554 liter), men noe mindre enn Passat (603 liter).

Testbilen, med 4x4, har 16,3 cm bakkeklaring - mot 14,0 for den ordinære stasjonsvognen. Denne forskjellen, som på papiret ikke virker mye, er faktisk merkbar i praksis. Særlig erfarte vi dette på veiene over fjellet - og ikke minst de siste meterne inn til hytteveggen…

Octavia kommer godt ut i konkurrentsammenligninger på alt som kan måles i centimeter eller liter. Men hva med de tingene som ikke lar seg måle like objektivt?

Kvalitetsfølelse

Det ligner på Volkswagen, men er det ikke. Og her snakker vi ikke om at det oppleves dårligere, bare annerledes. Skoda har lagt mye arbeid i interiøret, både med tanke på materialvalg og tilpasning.

Det gir en god, Skoda, kvalitetsfølelse, som ikke ligger noe tilbake for noen av konkurrentene. Bilen virker rett og slett godt skrudd sammen.

Like begeistret er vi ikke for gjennomgangsfargene, sort og helsort, som gir interiøret i vår testbil et unødvendig dystert preg.

Et lite minus gir vi også til setene. Sitteputen kunne gjerne vært lenger og sidestøtten bedre. At setet heller ikke lar seg tilte, gjør det vanskelig å finne en optimal kjørestilling.

Utstyrsnivå Elegance er ikke overdådig, men har det du kan (og bør) forlange av en bil i denne klassen i dag. Instrumentene sitter der du forventer og er både intuitive og enkle å betjene.

Vår testbil hadde ekstrautstyr for drøyt 30.000 kroner på toppen, deriblant Pluspakke, Sportspakke, 16" alufelger, utvidet radio/CD-veksler, Hill Hold og parkeringssensor bak.

Du får neppe igjen alle pengene for dette når bilen en gang selges, men det er verd å vurdere, da det gir bilen et vesentlig mer eksklusivt preg.

Kjøreglede

Muligens var det de gamle fordommene som gjorde det, men vi hadde ikke ventet at "snusfornuftige" Octavia skulle by på noen stor kjøreopplevelse. Der tok vi grundig feil.

Den 1,8-liters store TSI-motoren på 160 hk imponerer stort og passer utmerket til bilen med firehjulstrekk. Bensinmotoren, med et dreiemoment på 250 Nm, er overraskende fleksibel og oppfører seg som en trekkvillig dieselbil på lave turtall, men uten spor av vibrasjon og støy.

Det litt høyere understellet til tross, bilen oppfører seg sivilisert og forutsigbart på vanlig vei - både i lave og høyere hastigheter.

Bør jeg kjøpe en?

Skoda ligger ikke tilbake for noen annen bilprodusent i denne klassen. Etter siste facelift av Octavia gjelder det også design og kvalitetsfølelse.

Med 1,8 TSI-motoren på 160 hk i kombinasjon med 4x4, har du mer enn nok kraft og fremkommelighet til alle sitasjoner i hverdagen - men også det lille ekstra når du vil ha det litt mer moro…

FAKTA - Skoda Octavia Stasjonsvogn 4x4 1,8 TSI 160 hk 
  

Motor:

4-syl. bensin TSI, 1798 ccm.

Effekt:

118 kW (160 hk) v/ 4500-6200 o/min. 
250 Nm v/1500-4500 o/min.

Mål:

457 x 177 x 149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

275,1 cm

Egenvekt:

1425 kg.

Aks. 0-100 km/t:

8,1 sek.

Toppfart:

218 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,77 l/mil.

CO2-utslipp:

180 g/km.

Pris fra (Stv 4x4):

kr 295.300  (1,9 TDI 105 hk)

Pris testeksemplar:

kr 388.640


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer