img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Legende i ny drakt
NETTKJØRT: Golf GTI er kommet i ny innpakning, den sjette i rekken. Sannsynligvis får den en like stor menighet som forgjengerne.

 

Hva slags bil er dette?

Golf GTI er selve guttedrømmen for mange bilentusiaster. Og i motsetning til en Ferrari eller en Porsche, er den oppnåelig for svært mange. Skjønt med en prislapp som nærmer seg en halv million, skal du være mer enn middels interessert for å kjøpe den som ny.

Oppskriften er like klassisk som den 33 år gamle Golf GTI-betegnelsen. Man tar en standard volumselger i kompaktklassen og setter inn en kraftig motor.

Så senker og stiver man chassiset, forsterker bremsene, monterer spesialfelger med brede lavprofildekk og pynter eksteriør og interiør med små lekre detaljer som bare de innvidde avslører som noe spesielt.

Flere konkurrenter har gjort mer eller mindre vellykkede forsøk på å kopiere oppskriften, men ingen har spredd like mye kjøreglede til så mange generasjoner som Golf GTI som nå gjenfødes for sjette gang.

Hvordan er den?

Golf GTI er som sine navnebrødre en praktisk bil i kompaktklassen. Vårt eksemplar har fem dører, og bak en sjåfør på 175 cm er det rikelig plass i baksetet. Dessuten har en moderne Golf et anstendig bagasjerom på 350 liter.

De røde GTI-stripene i grillen er ikke så lette å få øye på i vårt røde eksemplar, men de doble eksosrørene som rammer inn diffusoren i hekken er mer påtagende.

Innendørs er du aldri i tvil om at dette er en GTI, noe som bekreftes av røde sømmer på sort skinn, sportslige instrumenter, et ratt med flat bunn, aluminiumspedaler og sportsseter med skotskrutet mønster.

Vår bil er utstyrt med DSG gearkasse. Dermed har den også hendler bak rattet for de ganger man ønsker å foreta manuelle gearskift.

Men det er normalt liten grunn til å overstyre automatikken som jobber effektivt, enten den står innstilt på D for normal kjøring, eller S for Sport når du ønsker å kjøre mer aktivt.

DSG betyr ikke noe kompromiss med hensyn til ytelser. Du bikker hundre i løpet av 6,9 sekunder med et herlig lydbilde, både utenfor og inne i bilen. Dessuten slipper du å anstrenge venstrefoten når du stanger hjem i rushtrafikk.

Vår tomatrøde GTI er utstyrt med DCC – et adaptivt understell hvor du kan velge mellom tre forskjellige innstillinger: Normal, Sport og Comfort. Dette får frem bilens mest sportslige sider uten at det går på bekostningen av komforten.

Ved hjelp av noen tastetrykk gjør du din potente sportsbil om til en milsluker. Dette, i kombinasjon med valgfrie innstillinger på DSG-kassa, gir deg på mange måter to forskjellige biler til prisen av en.

Skal vi ta frem en negativ side av vårt prøvekjørte eksemplar, er det utvilsomt støynivået i kabinen. På ru norsk asfalt er det vanskelig å føre en normal samtale i høye hastigheter.

Vårt eksemplar var utstyrt med 18-tommers felger med Pirelli dekk i dimensjon 225/40. 17-tommere med 45-profil ville sannsynligvis vært en mer komfortabel løsning. Men hva ofrer man ikke for utseendet?

Bør jeg kjøpe en?

Dersom du liker sportslige egenskaper men er avhengig av en praktisk allround bil, er Golf GTI et meget godt alternativ - forutsatt at du er villig til å spandere rundt 450.000 kroner.

Og blar du først opp så mye, kan du like gjerne legge til kr 15.000 for DSG gearkasse og kr 8.000 for DCC adaptivt understell.

Alternativet fra VW kan være en Golf GTD. I så fall gir du slipp på litt i avdelingene for prestisje og akselerasjon, men kan til gjengjelde glede deg over et snittforbruk på ned mot halvliteren.

LES MER OM GOLF GTD HER

En Golf GTI er en populær bil på bruktmarkedet, så du behøver ikke være redd for å bli kvitt den når tiden blir moden for utskifting.

 

FAKTA Volkswagen Golf GTI DSG

Motor:

4-syl. bensin TSI, 1984 ccm.

Effekt:

155 kW (210 hk) v/ 5300-6200 o/min.
280 Nm v/1700-5200 o/min.

Mål:

421 x 178 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

257,8 cm

Egenvekt:

1369 kg.

Aks. 0-100 km/t:

6,9 sek.

Toppfart:

238 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,74 l/mil.

CO2-utslipp:

173 g/km.

Pris GTI fra:

kr 429.530

Pris testeksemplar:

kr 472.770


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer