img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Mindre drikkfeldig XC60
Med DRIVe-utgaven av XC60 har forbruket ved blandet kjøring kommet ned på respektable 0,60 liter/mil. Ikke verst med 175 hester på stallen.

Hva slags bil er dette?

Volvos nyeste SUV leveres med enten forhjulstrekk (FWD) eller firehjulstrekk (AWD) basert på fjerde generasjon Haldex. Den drivstoffbesparende DRIVe-utgaven leveres bare med FWD.

2,4-liter dieselmotor er minste motorisering i begge varianter. Mens AWD-utgaven har 163 hester og et CO2-utslipp på 183 g/km, er DRIVe satt opp med 175 hester og et utslipp som er senket til 159 g/km – og dermed er prisen senket 34.000 kroner.

De grep som er gjort for å spare drivstoff i DRIVe-utgaven, er blant annet at gearkassen har fått høyere utveksling og at aerodynamikken er forbedret. Dessuten er drivlinjen optimalisert gjennom finjustering av motorkjøling, motorstyring samt styreservo.

Det er tilsvarende endringer som er gjort med ”økonomimodellene” hos andre bilprodusenter, slik som BlueMotion hos Volkswagen og ECOnetic hos Ford.

Selv om XC60 ikke er noen terrengbil, takler den røffe veier takket være en solid bakkeklaring på 23 cm.

Hvordan er den?

Førermiljøet er pent og ryddig, med store knapper og rene flater – i det hele tatt er XC60 et rendyrket produkt av Volvos tydelige ”nordiske” designspråk. Skinnsetene er overraskende glatte, men i god Volvo-ånd er de ellers meget komfortable.

Tidligere har vi kjørt XC60 med automatgear, og den kjentes noe tung og dvask ut, som om automatkassa stjeler mye effekt.

Her i DRIVe-utgaven er det sekstrinns manuell kasse som gjelder, og den gir en helt annen følelse av å jobbe i fin harmoni med motoren. Ingen nøling ved gasspådrag, og meget akseptabel akselerasjon som klokkes inn i underkant av ti sekunder fra stillestående til hundre.

Styrefølelsen har ikke løftet seg på grunn av DRIVe-justeringen. Den er fortsatt ”typisk” Volvo, med andre ord er det andre produsenter på dette nivået som leverer bedre styrepresisjon enn hva vi opplever i XC60.

SUV med kraftig motor benyttes ofte som trekkvogn, enten foran en tilhenger til og fra hytta, eller foran campingvogn. Normalt innebærer de drivstoffbesparende variantene at tillatt tilhengervekt synker merkbart, blant annet på grunn av at motoren har dårligere kjøling.

Her i XC60 er ikke denne forskjellen dramatisk, for tillatt tilhengervekt synker bare med 100 kg fra 1600 kg på ”normal” XC60 til 1500 kg på DRIVe.

Bør jeg kjøpe en?

På dette nivået, i denne typen bil, vil nok mange kunder sverge til automatgear – også fordi bilen gjerne benyttes nettopp som trekkvogn. I så fall ”mister” du hele CO2-gevinsten og prisen øker med 32.000 kroner.

Nå har vi ikke kjørt 175-hesteren med automat, men våre erfaringer med manuell kasse i kombinasjon med denne motoren er som nevnt meget positive.

Fabrikkens tall for akselerasjon skal i hvert fall ikke skremme deg fra å velge automatkasse, for med automat blir bilen bare 0,4 sekunder tregere fra null til hundre enn med manuelt gear.

Har du både behov for kraftig motor og samtidig har et snev av miljøsamvittighet, er det et fornuftig grep å velge DRIVe-utgaven av XC60.

Slike ”økonomiutgaver” er en av bilfabrikkenes løsninger for å gjøre muskelsterke biler mer spiselige i dagens miljøsammenheng. Og her går miljøhensyn og økonomi hånd i hånd, for med lavere utslipp synker bilavgiften så det monner.

 

FAKTA Volvo XC60 2.4 D DRIVe

Motor:

5-syl. diesel, turbo, 2400 ccm.

Effekt:

129 kW (175 hk) v/ 3000-4000 o/min.
340 Nm v/1500-2750 o/min.

Mål:

463 x 189 x 171 cm. (L/B/H)

Akselavstand:

277,4 cm.

Egenvekt m/fører:

1718 kg.

Aks. 0-100 km/t:

9,8 sek.

Toppfart:

205 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,60 l/mil.

CO2-utslipp:

159 g/km.

Pris fra:

kr 467.900.

Pris prøvekjørt:

kr 556.400.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer