img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Tung elektronika
NETTKJØRT: Lexus RX 450h er etter alt å dømme den SUVen som i minst grad bidrar til klodens undergang.

Hva slags bil er dette?

RX 450h er Lexus’ andre tolkning av temaet hybrid-SUV. Utvendig er alt nytt, men en del av chassiset kommer fra Toyota Highlander, mens drivlinjen er en videreutviklet versjon av den vi fant i forgjengeren 400h.

Det betyr at vi har samme oppsett, med en V6-bensinmotor som via en trinnløs gearkasse er koblet sammen med en elektromotor.

Det store ligger i selve kraftfordelingspakka - den er lettere, og smartere.

Et utslipp på 148 gram CO2 per kilometer, er imponerende for to tonn SUV, ikke minst når man sammenligner med konkurrenter i klassen.

Hvordan er den?

Som vi skrev da vi prøvde bilen første gang i vår – den er rett og slett blitt femti prosent bedre tvers gjennom.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV BILEN

Parker første og andre generasjon RXer ved siden av hverandre, og du er ikke i tvil om slektskapet. Samtidig ser du at 450h naturlig nok fremstår som langt mer moderne. Den har imidlertid en særegen design som skiller seg markant fra konkurrentene.

Lexus kaller RX nå for en crossover, men konseptet er det samme, så akkurat her tar man politikertrikset og kaller en spade for noe annet.

Innvendig har det skjedd mye. Kvalitetsfølelsen er hevet opp til det vi er blitt vant til hos Lexus. Mark Levinson står for musikkopplevelsen, og en slags ”mus” har blitt ansvarlig for å sørge for at du får navigert deg rundt. Tar litt tid å bli vant til, men fungerer faktisk overraskende bra når du har brukt det noen dager.

Komfort er det sentrale i RX 450h. Sømløst er stikkordet, enten vi snakker om transmisjon eller måten den bytter mellom elektrisk og bensin, og kombinerer de to motorene.

Inne i bilen er det stille, det er overhodet ikke noe behov for å heve stemmen for å gi beskjed til ungene bak, i hvert fall ikke på grunn av støyen i bilen, og seter og resten av bilen er som skapt til å cruise 60-70 mil i slengen uten å bli sliten.

Det i seg selv er kanskje den største motforestillingen mot å velge en RS i stedet for sedanmodellen GS. 450h er høy og tung, det gjør at den får litt å jobbe med når veiene blir mer svingete.

Den er en strålende langturbil, har ikke overvettes stor bagasjeplass, men tilstrekkelig til å dekke normalbehovet.

Ut i terrenget vil du neppe våge deg med denne bilen, ikke fordi den ikke klarer like mye som du tør, men fordi man svært sjelden har større behov enn å håndtere noen litt dårlig brøytede veier.

Forbruk og bedre miljøsamvittighet er jo nøkkelfaktorer når man skal velge en RX 450 foran en av konkurrentene.

Du skal kjøre variert og jevnt snilt for å oppnå et forbruk på 0,66. Det er imidlertid ingen tvil om at selv når du ligger jevnt på med RX 450h, gir den imponerende lavt forbruk. Selvsagt først og fremst når man tar i betraktning størrelse og krefter.

Er den verdt pengene?

RX 450h gjør en strålende jobb når det kommer til å fremstå som en grønnere SUV. Lavt utslipp og tilhørende spiselig forbruk gjør den til et godt alternativ for den som kan rettferdiggjøre kjøp av en bil i denne klassen.

Det finnes imidlertid noen svært gode konkurrenter i klassen. BMW X5 og Mercedes ML 320 CDI er to helt klare kandidater.

Lexus scorer imidlertid på lavere forbruk og på tanken om den imaginære glorien som henger over hodet ditt. Det kan være nok.

FAKTA Lexus RX 450h

Motor:

V6-motor og to elektromotorer

Effekt Bensinmotor:

249 hk v/ 6,000 o/min.
317 Nm v/4800 o/min.

Elektromotor:

176 hk, 335 Nm

Maks totaleffekt:

299 hk

Mål:

477 x 188,5 x 168,5 cm. (LxBxH)

Akselavstand:

274 cm.

Egenvekt:

2205 kg.

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

200 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,66 l/mil.

CO2-utslipp:

148 g/km.

Pris:

Fra kr 875.300


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer