img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Hybridkampen
Toyota har ledet an på hybridfløyen og skjerper kampen med tredje generasjon Prius. Vi lot den møte sin forgjenger - og Hondas nye utfordrer.

Når tredje generasjonen Prius nå er på vei ut på norske veier, lover den lavere utslipp, bedre økonomi og en kraftigere motor.
 
For første gang møter den imidlertid direkte konkurranse gjennom den andre generasjonen Honda Insight, som ble lansert i vår.
 
Som en referanse for turen vår på 100 mil tok vi også med oss andre generasjon Prius, som for de fleste er selveste hybridbilen.
 
Alle er vi like, men det er utenpå.
 
Når de tre bilene kommer rullende, eller står parkert ved siden av hverandre, er det ikke lett å skille dem fra hverandre på avstand. Fordelen er at du fort ser at dette er hybridbiler – det er neppe tilfeldig. Det er nok slik at for en del kjøpere av denne type biler er det også viktig å vise at man bryr seg, ikke bare at man gjør det.
 
Eksteriøret på bilene gjør at de også fremstår som mer teknologiske – dette understrekes ytterligere når du setter deg inn i bilen. Forskjellen til en Auris, eller en annen bil i samme størrelse er absolutt merkbar. Ikke minst når du setter deg inn i de to nyeste, Prius III og Civic, er det tydelig.
 
Det vrimler av informasjon om forbruk, lading, bremseregenerering og alt mulig annet. På Civic har du minst fire ulike måter som informerer deg om hvordan du kjører – det kan nok bli i meste laget for noen, mens andre vil elske det.
 
Et generelt problem i disse bilene er at batteripakken og det aerodynamiske designet stjeler litt av bagasjeplassen. Dermed blir den mindre for alle de tre enn i en tilsvarende bil med konvensjonell drivlinje.
 
Honda Insight.
 
Du er aldri i tvil om at du sitter i en Honda når du kryper inn i Insight. Det er som en blanding av romskip, racing og tivoli når du ser på displayet. Setene skuffer dessverre, det er vanskelig å finne en virkelig god sittestilling. Det er også vanskelig å komme lavt nok i setet, noe som rimer dårlig med at denne bilen faktisk har en sportsknapp på gearkassa.
 
Sitteplassen i baksetet er minst av de tre bilene, men setene der er forholdsvis bra og sitte i.
I motsetning til forrige generasjon Insight, som virkelig var nyskapende da den kom, er den nye blitt mer en helt vanlig bil, noe som kanskje har bidratt til at den har blitt litt for mye av et kompromiss.
 
Hybridløsningen har fått en helt annen profil enn det vi ser for Prius. Tydeligst er det om man ser på størrelsen på elektromotoren. I Prius III er den på 80 hester, i Insight er den på 14. Den lille elektromotoren er også det største problemet til Honda. Riktignok gir den ekstra skyv i starten som gjør at bilen kjennes ganske kvikk ut, men så fort du skal forsøke deg på en forbikjøring merker du at her er det lite ekstra å hente.
 
Særlig om du fyller opp bilen med passasjerer eller last, merker du det godt. Ettersom den ikke er stor nok får du ikke utnyttet hybrideffekten ved å hente inn tilstrekkelig bremseenergi i utforbakken og så bruke dette i oppoverbakkene slik at man jevner ut forbruket.
 
Det finnes heller ikke noen mulighet til å velge at bilen skal kjøres bare på strøm, noe som selvsagt også skyldes at motoren rett og slett blir for svak. Riktignok vil du kunne oppleve under spesielle forhold, som rolig kjøring på flater eller nedoverbakker, at bilen går bare på strøm, men du kan ikke som i Prius overstyre dette.
 
På plussiden er start/stopp-funksjonen som gir god effektivitet når man kjører i byen. Bilen er også relativt godt utstyrt, og 20.000 billigere enn Prius.
 
Toyota Prius II.
 
I 2008 hadde vi med oss Prius II i en miljøbiltest. Da konkluderte vi med at forbruket for bilen var overraskende lavt. Til tross for at vi kjørte langt mer på landevei enn i byer og tettsteder.
 
Prius II imponerer fortsatt på enkelte områder. Andre steder kan du nok se at bilen begynner å bli gammel. Det blir tydeligere med en ny generasjon å sammenligne med. Det var imidlertid svært nyttig å ha med denne generasjonen Prius, ikke minst fordi det hjalp oss med å se hvor store forbedringer som er gjort på den nye.
 
Det er særlig når det kommer til kjøreegenskaper at forskjellen mellom de to Priusene viser seg tydelig. Styrefølelsen er dårlig, det er overraskende hvor stor avstanden mellom ratt og hjul føles. Den krenger forholdsvis mye, og for baksetepassasjerene er det heller dårlig komfort, delvis på grunn av plassen, men først og fremst fordi setet er så flatt at sidestøtten blir dårlig. Foran sitter du bra, men så lenge du ikke kan justere vinkelen på setet er det vanskelig å finne helt ideell sittestilling.
 
Prius II er godt utstyrt, vår hadde både ryggekamera og navigasjon integrert i den store skjermen midt på dashbordet. Det finnes mange store og gode rom til oppbevaring, og gearsystemet er lett å bruke.

Toyota Prius III.
 
Den nye generasjonen Prius har blitt betegnet som en evolusjon. Når du sammenligner direkte med Prius II viser det seg nok at man til en viss grad blir lurt av at bilene ser svært like ut. Den nye bilen er nemlig svært mye bedre, og mer moderne enn forgjengeren på en rekke områder.
 
Det første som slår deg er hvor delikat alt er. Dette er forbrukerelektronikk fra øverste hylle. Displayet som gir deg all mulig informasjon fra fart til forbruk og temperaturer ser moderne ut, men uten å tendere til tivoli. Displayet har to lag, som gjør at når du rører noen av betjeningsknappene på rattet kommer disse opp i det øverste laget i displayet, noe som gjør at du kan bruke dem uten å måtte flytte blikket lenger bort fra veien enn nødvendig.
 
Plasten som er brukt er hard, men uten å virke billig.
Alt er imidlertid ikke perfekt. Det er fortsatt ikke mulig å få rattet nærme nok – det gjør at du ikke får optimal kjørestilling. Heller ikke i denne utgaven kan setet vinkles.
 
Under skallet er ting forbedret kraftig. Kjøreegenskapene er mye bedre enn i forgjengeren. Riktignok er det langt igjen til det vi kan kalle direkte styring, men ute på veien har den blitt langt mer kjøreglad enn sin forgjenger.
 
Om ikke måleresultatene våre viser en voldsom forbedring fra generasjon to er det en ting som er forskjellig.
 
Takket være den større elektromotoren får du ikke de store utslagene i forbruket selv om du presser bilen mer. Det er lett å forstå at en variant av denne som også kan lades fra strømnettet har noe for seg.

Har det noe for seg?
 
Det er viktig og riktig å stille spørsmål ved all teknologi. Våre målinger, og erfaringer med hybridbiler, viser at de har lavt forbruk sammenlignet med ordinære bensinbiler. Den som snakker hybridens sak blir automatisk slått i hodet av forbrukstall fra dieselbiler. Da glemmer man at bensin og diesel ikke kan sammenlignes direkte, det er høyere lokal forurensning fra dieselbiler.
 
Det er også interessant å se hvordan nye Prius har fått et hybridsystem som er betydelig lettere og mer kompakt enn forgjengeren – dermed er man i ferd med å ta livet av argumentet om at det må koste krefter å frakte rundt på unødvendig vekt.
 
Likevel er nok hybrid bare ett spor mot lavere utslipp. Så revolusjonerende er på ingen måte forbrukstallene. Det utvikles stadig mer effektive bensinmotorer i dag som gir deg forbruk i samme området som hybridene viser oss.
 
Dermed blir det også viktig å se på hva slags kjøring bilen skal brukes til før du er nærmere en fasit.
 
Enkelt valg.
 
Skal du kjøpe deg en hybrid i dag er det i utgangspunktet bare en bil som gjelder, den heter Toyota Prius. Selv om bilen koster 20.000 mer enn konkurrenten fra Honda er den verdt hver eneste krone.
 
Nye Prius tar livet av mange motforestillinger og bekrefter en del påstander. Likevel er nok en av fordelene ved å eie den en bedring av din egen miljøsamvittighet – det kan jo også være verdt noen kroner.
 
 
Fakta Honda Insight 
Motor:
 4-syl. rekkemotor, 1339 ccm. og en elmotor.
Effekt:
65 kW (88 hk) v/5800 o/min. 121 Nm v/4500 o/min. Elektromotor: 10 kW (14 hk). 78,5 Nm. Maks. totaleffekt: 98 hk. 
L/B/H:
440x170x143 cm.
Akselavstand:
 255 cm.
Egenvekt:
1204 kg.
0-100 km/t:
12,6 sek.
Toppfart:
186 km/t.
Forbruk blandet kjøring:
0,44 l/mil. CO2-utslipp:
101 g/km.
Pris: 252.400.
Testforbruk:
0,51
 
Fakta Toyota Prius II
Motor:
 1.5-liter bensinmotor og en el-motor.
Effekt:
Bensinmotor: 57 kW (77 hk) v/5000, 115 Nm v/4000. Elektromotor: 50 kW (68 hk), 400 Nm. Maks. totaleffekt: 113 hk. 
LxBxH:
445 x 172,5 x 149 cm.
Akselavstand:
270 cm.
Egenvekt:
1375 kg.
0-100 km/t:
10,9 sek.
Toppfart:
170 km/t.
Forbruk blandet kjøring:
 0,43 l/mil.
CO2:
104 g/km.
Pris:
kr. 272 700.
Testforbruk:
0,49 l/mil
 
Fakta Toyota Prius III
Motor:
1.8-liter bensinmotor og en el-motor.
Effekt:
Bensinmotor: 73 kW (98 hk) v/5200, 142 Nm v/4000. Elektromotor: 60 kW (82 hk), 207 Nm. Maks. totaleffekt: 136 hk. 
LxBxH:
446 x 175 x 149 cm.
Akselavstand:
270 cm.
Egenvekt:
1390 kg.
0-100 km/t:
10,4 sek.
Toppfart:
180 km/t.
Forbruk blandet kjøring:
0,39 l/mil.
CO2:
89 g/km.
Pris:
kr. 265.900.
Testforbruk:
0,44 l/mil

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer