Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Samlokaliserer butikk og verksted Mekonomen har planene klare for nye forretningskonsepter i Mekonomen Medium og Mega. Innen utgangen av 2009 skal de første operative enhetene være etablert. |
||||||||||||||||
Ifølge administrerende direktør Petter Torp i Mekonomen, har man allerede rullet ut de første forretningene etter det nye konseptet i Sverige.
- Totalt ser vi vel for oss at det er marked for en håndfull anlegg av type Mega. Dette er typisk noe vi kan etablere i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og kanskje Kristiansand, sier Torp til MotorBransjen. - Denne type anlegg fordrer god beliggenhet i tilknytning til et stort kjøpesenter, slik at de kan eksponeres mot mange mennesker Store anlegg Et Mega-anlegg vil være fra 1.200 kvadratmeter og oppover. Dette vil inneholde både Mekonomen butikk, lager og verksted. Det første anlegget er allerede i drift i Norrköping.
Meningen er å ha et vare utvalg i disse forretningene som er omtrent dobbelt så stort som i en vanlig Mekonomen-butikk. - Driften av disse Mega-anleggene vil være slik at vi eier lokalene, men vi setter bort driften av verkstedene, sier Torp. Mega-anleggene vil få en skilting som skal være mest mulig iøynefallende, og med eget «tårn» slik at de synes best mulig.
Mindre anlegg Mekonomen har også planene klare for å etablere mindre anlegg som kombinasjon av butikk og verksted. Disse vil få navnene Medium, og vil være i størrelsen mellom 600 og 1.200 kvadratmeter.
- Vi har et mål om å etablere 19 slike anlegg i Norge i løpet av relativt få måneder, sier den norske Mekonomen-sjefen. Utvalget i butikkene i disse anleggene vil være omtrent på samme nivå som dagens Mekonomen-butikker. Mindre konsumentsalg Petter Torp sier at Mekonomen-kjeden har merket finanskrisen i den forstand at etterspørselen etter bilrelaterte produkter, tilbehør og ekstrautstyr har sviktet.
- Noe av det vi selger, kan helt klart relateres til nybilsalget. Når salget av nye biler går ned, selger vi eksempelvis også færre skibokser enn vi ellers ville har gjort, sier han. Torp anslår at omkring 20 prosent av omsetningen i butikkene er relatert til privatpersoners kjøp av ekstrautstyr og tilbehør, men resten utgjøres av verksted enes egne innkjøp. - Verkstedenes andel har vært relativt stabil gjennom finanskrisen, sier Petter Torp.
|