Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Avgiftssmell for taxi Regjeringen mener dagens ordning, hvor drosjene betaler 40 prosent engangsavgift, er for gunstig. Fra 2010 vil de øke avgiftene kraftig, men samtidig premiere lavutslippsbiler. Drosjenæringen raser. |
||||||||||||||||
Neste år blir det mye dyrere for en drosjeeier å kjøpe ny bil. Spesielt om han eller hun velger en stor modell, med høyt CO2-utslipp.
I dag betaler en drosje 40 prosent av samlet engangsavgift. Det betyr en avgiftsrabatt på 60 prosent i forhold til andre som kjøper en personbil. Denne ordningen er for gunstig, mener Regjeringen, og foreslår å øke avgiftene på nye drosjer fra 2010. Regjeringen vil at drosjene ikke skal få rabatt på den delen av avgiften som beregnes av CO2-utslipp. Dette for å stimulere til kjøp av lavutslippsbiler i drosjenæringen.
Drosjene beholder 60 prosent rabatt på avgiftene fra vekt- og effektkomponenten.
Drosjeeiere som ikke tilpasser seg avgiftsendringen, vil få dyrere biler. På den annen side vil forslaget gi en lettelse ved kjøp av drosjer med CO 2 -utslipp under 120 g/km, argumenterer Regjeringen i forslaget.
Regjeringen anslår at endringen vil utgjøre en innstramming på vel 30.000 kroner per drosje.
Sterke Taxi-reaksjoner
Norges Taxiforbund reagerer sterkt på endringene, som de mener ensidig rammer drosjenæringens mest kjøpte biler.
- Dette vil gi en avgiftsøkning på mellom 30.000 og 70.000 kroner på de mest kjøpte drosjene, sier direktør Wiggo Korsnes i en kommentar.
- Drosjenæringen er veldig opptatt av miljø og av å redusere CO2 utslippet, men samtidig må det stilles funksjonelle krav til kjøretøy som skal benyttes i taxitrafikk.
Han mener at forslaget om avgiftsendring vil ramme arbeidsplassen til den enkelte.
- Vi mener også at de mest kjøpte drosjene er de mest sikre, samt at størrelsen gjør at man får med seg den bagasje som kundene har.
- Vi ser også at våre konkurrenter innen dette markedet ikke blir pålagt denne avgiften, sier Korsnes.
Toyota Prius blir "taxi-vinneren"
Hos Toyota-importøren tror endringene i avgiftreglene for drosjer vil føre til kraftig økt interesse for Prius blant drosjeeiere. - Regjeringen vil straffe drosjer med CO2-utslipp på over 120 g/km, samtidig som de stimulerer til kjøp av lavutslippsbiler. Det gir Prius en relativ betydelig avgiftsfordel, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Hva dette utgjør i kroner og øre har Toyota Norge ikke hatt tid til å regne på - men med et CO2-utslipp på 89 gram/km, er de sikre på at Prius er statsbudsjettets ”taxi-vinner”.
|