Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Formel 1: Exit Nippon Endelig forstår Toyota hvilken nytte og glede de har av Formel 1. Også Bridgestone har meldt seg ut nå. |
||||||||||||||||
Først var det Honda. Og selv om de nå må se på at Brawn, som i realiteten er deres bil, er blitt verdensmester blant konstruktørene, og har kjørt Button til topps i fører-VM, er jeg ikke sikker på at de angrer på at de hoppet av Formel 1-karusellen etter forrige sesong. Nå er det altså Toyota – og Bridgestone – som har hoppet av. Toyotas beskjed kom etter et styremøte, de forklarer det med Tunge Tider, og det er ganske kjent at Toyota ikke akkurat soper inn kjempestore overskudd disse dagene. De har også et voldsomt behov for restruktureringer både her og der, flinke folk fra bilsport kan brukes mange steder. Men da er det selvfølgelig naturlig å spørre om Toyota virkelig har flinke folk i bilsport. De kom inn i sirkuset i 2002, med de største budsjettene i bransjen og med enorme sang-og-dans opptredener. Men den kalde karakterboken forteller hele historien. Etter 139 Grand Prix løp, har de aldri vunnet noe, tre ganger har de startet fra første plass, de har hatt 13 pallplasseringer og det beste konstruktørsresultatet kom i 2005, med en fjerdeplass. Ikke mye å skryte av for verdens største bilprodusent med den ledende teknologien. Hadde det enda vært snakk om tapre forsøk, slik at man hadde følt med dem, hadde saken vært litt greiere. Men det tok ikke mange år før mange begynte å le av det hele. Pompøs opptreden, pengebruk som ville være en full norsk sjømann til heder og fantastiske prognoser for neste år. Det hele begynte å bli direkte pinlig. Hva som videre skjer, vet man ikke riktig. Toyota skrev under det nye Concorde-dokumentet i år, som forplikter underskriverne til å henge med til 2012. Men Toyota sier nå at det er slutt. Nå. Øyeblikkelig. Hvilket også gjør det litt mer spennende på førermarkedet. Tilbudet begynner plutselig å bli ganske stort. Kimi Räikkönen og Robert Kubica skal i hvert fall ikke dit, tøffingen Kamui Kobayashi er uten sete og Jarno Trulli og Timo Glock visste vi jo måtte flytte på seg. At også Bridgestone har meldt overgang tilbake til den virkelige verden, kan muligens bli et enda større problem for Formel 1. Noen av dere husker kanskje tre år tilbake da FIA, i sin vishet, bestemte at det var ikke noen vits i at også dekkfabrikker skulle konkurrere. Da ville hele denne prosesjonen som noen kaller sport, bli alt for vanskelig å oppfatte. Det er ille nok med tre variable: Bil-Depot-Fører, om ikke publikum også måtte regne med en fjerde: Dekk. Så da sa Michelin takk for seg, de så ikke noe poeng i å være monopol-leverandør, mens Bridgestone, antakelig fordi de så merkevarebyggefordeler, sa at ”yesss, vi blir med”. Så har de vel etterhånden oppdaget at de får ikke noe igjen for millionene dette koster. De har ikke noe å skryte av, ingen er interessert. Bridgestone på Formel 1, regnvær eller slicks? Gjesp. Riktignok kunne Bridgestone fortelle at de hadde redusert Formel 1-budsjettet med 30 prosent i år, men sannsynligvis betyr det at de gikk ned fra 100 til 70 millioner dollar. En ganske kostbar luksuspakke som egentlig ingen hadde glede av. Nå har riktignok Bridgestone gitt FIA et pusterom – de skal være med helt til kontrakten går ut etter neste års sesong. Og det skulle ikke forundre meg om man fant noen svaksynte koreanere eller kinesere med et dekkmerke ingen har hørt om (på Equip Auto-utstillingen i Paris i oktober møtte jeg over 20 dekkmerker jeg aldri hadde hørt om før!) som var villige til å levere gummi til Formel 1 bilene. Men det vil i så fall bare bli en kortsiktig løsning. For styrerommene begynner jo å bli oppmerksomme på hva man ikke får tilbake fra Formel 1, og hva man kunne brukt pengene til ellers. (Mercedes kunne senket flåteforbruket på nye biler med 9 g/km for det de betaler for F1, sier for eksempel et tysk universitet). Derfor må den nye FIA-sjefen, Jean Todt, nok se vel så mye på ”sportens” struktur og innhold, som på hvordan han skal få akutt-plugget de nye hullene.
PS! Slike åndsverk som det over, pleier å ha en tilføyelse om at ”Artikkelen inneholder synspunkter som ikke nødvendigvis deles av redaktøren”.
|