img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Formel 1: Exit Nippon
Endelig forstår Toyota hvilken nytte og glede de har av Formel 1. Også Bridgestone har meldt seg ut nå.

Først var det Honda. Og selv om de nå må se på at Brawn, som i realiteten er deres bil, er blitt verdensmester blant konstruktørene, og har kjørt Button til topps i fører-VM, er jeg ikke sikker på at de angrer på at de hoppet av Formel 1-karusellen etter forrige sesong.

Nå er det altså Toyota – og Bridgestone – som har hoppet av. Toyotas beskjed kom etter et styremøte, de forklarer det med Tunge Tider, og det er ganske kjent at Toyota ikke akkurat soper inn kjempestore overskudd disse dagene. De har også et voldsomt behov for restruktureringer både her og der, flinke folk fra bilsport kan brukes mange steder.

Men da er det selvfølgelig naturlig å spørre om Toyota virkelig har flinke folk i bilsport. De kom inn i sirkuset i 2002, med de største budsjettene i bransjen og med enorme sang-og-dans opptredener.

Men den kalde karakterboken forteller hele historien. Etter 139 Grand Prix løp, har de aldri vunnet noe, tre ganger har de startet fra første plass, de har hatt 13 pallplasseringer og det beste konstruktørsresultatet kom i 2005, med en fjerdeplass.

Ikke mye å skryte av for verdens største bilprodusent med den ledende teknologien. Hadde det enda vært snakk om tapre forsøk, slik at man hadde følt med dem, hadde saken vært litt greiere.

Men det tok ikke mange år før mange begynte å le av det hele. Pompøs opptreden, pengebruk som ville være en full norsk sjømann til heder og fantastiske prognoser for neste år. Det hele begynte å bli direkte pinlig.

Hva som videre skjer, vet man ikke riktig. Toyota skrev under det nye Concorde-dokumentet i år, som forplikter underskriverne til å henge med til 2012. Men Toyota sier nå at det er slutt. Nå. Øyeblikkelig.

Hvilket også gjør det litt mer spennende på førermarkedet. Tilbudet begynner plutselig å bli ganske stort. Kimi Räikkönen og Robert Kubica skal i hvert fall ikke dit, tøffingen Kamui Kobayashi er uten sete og Jarno Trulli og Timo Glock visste vi jo måtte flytte på seg.

At også Bridgestone har meldt overgang tilbake til den virkelige verden, kan muligens bli et enda større problem for Formel 1.

Noen av dere husker kanskje tre år tilbake da FIA, i sin vishet, bestemte at det var ikke noen vits i at også dekkfabrikker skulle konkurrere. Da ville hele denne prosesjonen som noen kaller sport, bli alt for vanskelig å oppfatte. Det er ille nok med tre variable: Bil-Depot-Fører, om ikke publikum også måtte regne med en fjerde: Dekk.

Så da sa Michelin takk for seg, de så ikke noe poeng i å være monopol-leverandør, mens Bridgestone, antakelig fordi de så merkevarebyggefordeler, sa at ”yesss, vi blir med”.

Så har de vel etterhånden oppdaget at de får ikke noe igjen for millionene dette koster. De har ikke noe å skryte av, ingen er interessert. Bridgestone på Formel 1, regnvær eller slicks? Gjesp.

Riktignok kunne Bridgestone fortelle at de hadde redusert Formel 1-budsjettet med 30 prosent i år, men sannsynligvis betyr det at de gikk ned fra 100 til 70 millioner dollar. En ganske kostbar luksuspakke som egentlig ingen hadde glede av.

Nå har riktignok Bridgestone gitt FIA et pusterom – de skal være med helt til kontrakten går ut etter neste års sesong. Og det skulle ikke forundre meg om man fant noen svaksynte koreanere eller kinesere med et dekkmerke ingen har hørt om (på Equip Auto-utstillingen i Paris i oktober møtte jeg over 20 dekkmerker jeg aldri hadde hørt om før!) som var villige til å levere gummi til Formel 1 bilene.

Men det vil i så fall bare bli en kortsiktig løsning. For styrerommene begynner jo å bli oppmerksomme på hva man ikke får tilbake fra Formel 1, og hva man kunne brukt pengene til ellers. (Mercedes kunne senket flåteforbruket på nye biler med 9 g/km for det de betaler for F1, sier for eksempel et tysk universitet).

Derfor må den nye FIA-sjefen, Jean Todt, nok se vel så mye på ”sportens” struktur og innhold, som på hvordan han skal få akutt-plugget de nye hullene.

 

PS! Slike åndsverk som det over, pleier å ha en tilføyelse om at ”Artikkelen inneholder synspunkter som ikke nødvendigvis deles av redaktøren”.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer