Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Men nå er det slutt på årets konkurranser, så han har tatt med seg to ingeniører og fire teknikere – såpass må til for å få fyrt opp dette hi-tech vidunderet – for å la publikum her hjemme få oppleve noe av magien.
For Ferrari og Grand Prix – eller kall det gjerne Formel 1 – er magisk.
Hvor mange produsenter har forsøkt seg i verdens gjeveste motorsportsgren? Hundre? Kanskje flere? Det er bare Ferrari som har vært med i absolutt alle 60 sesonger man har snakket Formel 1.
Det er bare Ferrari som ved utgangen av denne sesongen kan se tilbake og fortelle at dette var deres Formel 1 en-setere nr. 279 og 280.
Ferrari F1 nr 248
Den bilen som kommer til Fornebu har chassisnummer F-2005-248, altså deres Formel 1 bil nummer 248 fra 2005.
Og det er bare Ferrari som kan peke på Fredlys bil og si at ”dette er Formel 1-modell nummer 51 som vi har konstruert”.
Ingen andre kan peke på mer enn femti forskjellige konstruksjoner i denne klassen.
Det er ikke bare denne type statistikk som skaper myter. Tradisjon gjør det også. Ikke bare har Ferrari vært med hele veien, men racingavdelingen finner du fremdeles i det samme huset der Enzo Ferrari selv satt og styrte racing-innsatsen helt til han døde for litt over tyve år siden.
Og det er det samme huset ”vår” Ferrari er hentet ut fra nå. For denne bilen er med i fabrikkens Corse Clienti – bokstavelig oversatt, Racing for Kunder–program.
Man overtar en av fabrikkens racerbiler, fabrikkens spesialister vedlikeholder den for deg (etter at den er litt ombygd for å øke levetiden) og arrangerer spesielle Corse Clienti-løp over hele verden der du har ditt eget dedikerte fabrikkteam til å holde orden på innsatsen.
Vinnerbil i 2005
Fredlys bil var altså kontorplassen til syv ganger verdensmester Michael Schumacher under store deler av 2005-sesongen. Det var fra dette rattet han kunne foreta inntil 100 justeringer i ett løp – mens han samtidig satte nye rekorder. De fleste av oss hadde hatt nok med å holde oss fast.
Men Fredlys bil har akkurat de samme tekniske finessene. 100 sensorer, og nok brytere og knapper på rattet til å holde kaptein, annenflyver og navigatør beskjeftiget dersom dette hadde vært en gammel Jumbo.
Underveis kan han justere det aller meste, aerodynamikk, opphengning, motorstyring, transmisjon, styring. Rattet alene, med all elektronikken, koster en halv million kroner.
Det skal likevel bli spennende å se om bilen kan justeres til den trange banen som blir anlagt ute på Fornebu.
Utlån av parkeringsplass En Formel 1-bil er ikke akkurat bygget for å ta krappe hårnålssvinger – selv den forholdsvis rommelige siste-svingen i Monaco kan være problematisk for en Formel 1-svingradius. Og tomgangen på 3.500 omdreininger er nok til å gi bilen 50 km/t. Tro ikke at det er store slure-muligheter på en Formel 1-clutch.
Nå har Arne Fredly lovet oss et skikkelig show. Det vil si – han har lovet sin gode venn og nabo, Petter Solberg, et skikkelig show.
De to er såpass tette der nede ved Middelhavet at da Fredly hadde parkert det han har, en Bugatti Veyron – som BilNorge.no og BIL hadde på sin stand på bilutstillingen BIL07 på Lillestrøm, en Lamborghini Murcielago Roadster, en Ferrari 500, en Ferrari 430 F-1 Spider, en Buddy dekorert med Molde-panorama rund baut og en scooter og fant ut at det faktisk var en garasjeplass til overs – fikk Petter låne den.
Ellers hadde Porschen til Petter Solberg måttet stå på gata.
Og hvis Petter får servert et skikkelig show betyr det at alle vi andre som er til stede også vil få det.
For de fleste av oss vil musikken alene være verd hele oppholdet. Dette var siste generasjon av de V10-motorene som Ferrari introduserte i 1996 – en motorrekke med en aldeles utrolig sang.
Det låt litt mer pinglete året etter, da V8-motorene viste seg.
Historisk Monte Carlo
Det er ikke mange som får oppleve en Formel 1 bil for fulle mugger på en fotballbane. Det alene gjør det jo verdt å komme. Men en norsk Formel 1-bil er heller ikke hverdag.
Og hvis du tror Arne Fredly bare er en fyr med bildilla, så kjenner du ikke rundetidene hans, med denne bilen, på Ferraris egen Fiorano-bane.
Neste år har han lovet oss at han også skal vise seg i andre sammenhenger enn bare bak det diskrete sløret Ferrari henger over sine Corse Clienti-øvelser. Da skal han blant annet kjøre Historisk Monte Carlo.
Så dersom du tar peiling på Monaco i mai, så velg den 8. og 9. Helgen etter er det ikke noen vits i, da er det bare det vanlige Grand Prix-løpet som går.
Tekniske data på bilen:
Chassis-nummer 248
Karbon-fiber og honeycomb kompositt struktur.
Ferrari longitudinell girkasse limited-slip diff.
Halvautomatisk sekvensiell elektronisk styrt girkasse.
Antall gir: 7 + revers.
Ventilerte karbon-fiber skivebremser.
Uavhengig hjuloppheng, push-rod aktiverte torsjonfjærer foran og bak.
L/B/H i mm: 4545/1796/959.
Akselavstand: 3050 mm.
Sporvidde foran/bak: 1470 mm/1405 mm.
Vekt med vann, smøremiddel og sjåfør 605 kg.
Dekk (foran og bak) 13 “
0-200 km: 3,5 sek.
0-300-0 km: 10 sek.
80-250 km: 3,5 sek.
Ved max bremsing er det ca 5,5G, i svingene er ca 5 sideveis G og ved akselerasjon ca 1,7G.
Topphastighet: 370 km/t.
Motor: Type 055 Antall sylindre: V 10
Blokk i støpt aluminium.
Antall ventiler: 40
980hk ved 19200 o.min
Magneti Marelli digital elektronisk innsprøytning.
Magneti Marelli statisk elektronisk tenning.
|