img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Schumacher-Ferrari til Solberg Motorshow
Et av de mest utrolige innslagene på Telenor Arena kommende lørdag er Schumachers F1 Ferrari, som nå eies av Arne Fredly, i full utfoldelse.


Magiske Ferrari
Det er nordmannen Arne Fredly, bosatt i Monte Carlo, med ikke så lite bilinteresse, som har tatt hjem denne bilen som han egentlig bruker i løps-sammenheng. 

 
Men nå er det slutt på årets konkurranser, så han har tatt med seg to ingeniører og fire teknikere – såpass må til for å få fyrt opp dette hi-tech vidunderet – for å la publikum her hjemme få oppleve noe av magien.
 
For Ferrari og Grand Prix – eller kall det gjerne Formel 1 – er magisk.  
 
Hvor mange produsenter har forsøkt seg i verdens gjeveste motorsportsgren? Hundre?  Kanskje flere? Det er bare Ferrari som har vært med i absolutt alle 60 sesonger man har snakket Formel 1.
 
Det er bare Ferrari som ved utgangen av denne sesongen kan se tilbake og fortelle at dette var deres Formel 1 en-setere nr. 279 og 280.
 
Ferrari F1 nr 248 
Den bilen som kommer til Fornebu har chassisnummer F-2005-248, altså deres Formel 1 bil nummer 248 fra 2005.
 
Og det er bare Ferrari som kan peke på Fredlys bil og si at ”dette er Formel 1-modell nummer 51 som vi har konstruert”.  
 
Ingen andre kan peke på mer enn femti forskjellige konstruksjoner i denne klassen.
 
Det er ikke bare denne type statistikk som skaper myter. Tradisjon gjør det også.  Ikke bare har Ferrari vært med hele veien, men racingavdelingen finner du fremdeles i det samme huset der Enzo Ferrari selv satt og styrte racing-innsatsen helt til han døde for litt over tyve år siden.
           
Og det er det samme huset ”vår” Ferrari er hentet ut fra nå.  For denne bilen er med i fabrikkens Corse Clienti – bokstavelig oversatt, Racing for Kunder–program.
 
Man overtar en av fabrikkens racerbiler, fabrikkens spesialister vedlikeholder den for deg (etter at den er litt ombygd for å øke levetiden) og arrangerer spesielle Corse Clienti-løp over hele verden der du har ditt eget dedikerte fabrikkteam til å holde orden på innsatsen.
 
Vinnerbil i 2005 
Fredlys bil var altså kontorplassen til syv ganger verdensmester Michael Schumacher under store deler av 2005-sesongen. Det var fra dette rattet han kunne foreta inntil 100 justeringer i ett løp – mens han samtidig satte nye rekorder. De fleste av oss hadde hatt nok med å holde oss fast.
 
Men Fredlys bil har akkurat de samme tekniske finessene. 100 sensorer, og nok brytere og knapper på rattet til å holde kaptein, annenflyver og navigatør beskjeftiget dersom dette hadde vært en gammel Jumbo.
 
Underveis kan han justere det aller meste, aerodynamikk, opphengning, motorstyring, transmisjon, styring. Rattet alene, med all elektronikken, koster en halv million kroner.
 
Det skal likevel bli spennende å se om bilen kan justeres til den trange banen som blir anlagt ute på Fornebu.

Utlån av parkeringsplass 
En Formel 1-bil er ikke akkurat bygget for å ta krappe hårnålssvinger – selv den forholdsvis rommelige siste-svingen i Monaco kan være problematisk for en Formel 1-svingradius. Og tomgangen på 3.500 omdreininger er nok til å gi bilen 50 km/t. Tro ikke at det er store slure-muligheter på en Formel 1-clutch.
 
Nå har Arne Fredly lovet oss et skikkelig show. Det vil si – han har lovet sin gode venn og nabo, Petter Solberg, et skikkelig show.  
 
De to er såpass tette der nede ved Middelhavet at da Fredly hadde parkert det han har, en Bugatti Veyron – som BilNorge.no og BIL hadde på sin stand på bilutstillingen BIL07 på Lillestrøm, en Lamborghini Murcielago Roadster, en Ferrari 500, en Ferrari 430 F-1 Spider, en Buddy dekorert med Molde-panorama rund baut og en scooter og fant ut at det faktisk var en garasjeplass til overs – fikk Petter låne den.
 
Ellers hadde Porschen til Petter Solberg måttet stå på gata.
 
Og hvis Petter får servert et skikkelig show betyr det at alle vi andre som er til stede også vil få det.
 
For de fleste av oss vil musikken alene være verd hele oppholdet. Dette var siste generasjon av de V10-motorene som Ferrari introduserte i 1996 – en motorrekke med en aldeles utrolig sang.
 
Det låt litt mer pinglete året etter, da V8-motorene viste seg.
 
Historisk Monte Carlo 
Det er ikke mange som får oppleve en Formel 1 bil for fulle mugger på en fotballbane. Det alene gjør det jo verdt å komme. Men en norsk Formel 1-bil er heller ikke hverdag.
 
Og hvis du tror Arne Fredly bare er en fyr med bildilla, så kjenner du ikke rundetidene hans, med denne bilen, på Ferraris egen Fiorano-bane.
 
Neste år har han lovet oss at han også skal vise seg i andre sammenhenger enn bare bak det diskrete sløret Ferrari henger over sine Corse Clienti-øvelser. Da skal han blant annet kjøre Historisk Monte Carlo.
 
Så dersom du tar peiling på Monaco i mai, så velg den 8. og 9. Helgen etter er det ikke noen vits i, da er det bare det vanlige Grand Prix-løpet som går.
 
 
Tekniske data på bilen:

Chassis-nummer 248
Karbon-fiber og honeycomb kompositt struktur. 
Ferrari longitudinell girkasse limited-slip diff. 
Halvautomatisk sekvensiell elektronisk styrt girkasse. 
Antall gir: 7 + revers. 
Ventilerte karbon-fiber skivebremser. 
Uavhengig hjuloppheng, push-rod aktiverte torsjonfjærer foran og bak. 
L/B/H i mm: 4545/1796/959. 
Akselavstand: 3050 mm. 
Sporvidde foran/bak: 1470 mm/1405 mm. 
Vekt med vann, smøremiddel og sjåfør 605 kg. 
Dekk (foran og bak) 13 “
0-200 km: 3,5 sek.
0-300-0 km: 10 sek.
80-250 km: 3,5 sek.
Ved max bremsing er det ca 5,5G, i svingene er ca 5 sideveis G og ved akselerasjon ca 1,7G.
Topphastighet: 370 km/t.

Motor:
Type 055 
Antall sylindre: V 10 
Blokk i støpt aluminium. 
Antall ventiler: 40
980hk ved 19200 o.min
Magneti Marelli digital elektronisk innsprøytning. 
Magneti Marelli statisk elektronisk tenning.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer