Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nytt Porsche-verksted Det er ikke bare fasaden på det nye Porscheanlegget som er spennende. Mange av verksted-løsningene er også uvanlige. |
||||||||||||||||
- Ikke bare er disse to-stemplede undergulv-løfterne godkjent av Porsche, jeg tror jommen de er utviklet i samarbeide med Porsche også, sier Tor Even Bustnes i Verksted & Industri Service AS.
Han forteller om en løftetype med meget stor markedsandel i Tyskland, mens de er mye mer sjeldne her hjemme. - Men de begynner å komme. Flere store anlegg har installert slike den siste tiden, vi leverte for eksempel 28 av dem til det nye Møller-anlegget på Hamar, sier han.
- Det som oppfattes som problem, er at man ofte må sprenge seg ned for å få montert dem. Men på det nye Porsche-anlegget var det heldigvis en kjeller under verkstedet, slik at de 10 løfterne som monteres der står på selvbærende kassetter. Verksted & Industri Service kom tidlig med i prosessen rundt det nye anlegget. - Jeg tror vi hadde det første byggemøtet ett år før byggestart, og jeg må si jeg er imponert over hvor dedikert hele prosessen har vært, sier Bustnes. Porsche-presisjon
- At alt skulle være "Porsche-godkjent" er en ting, men hele fremdriftsplanen hadde også entydelig Porsche-presisjon over seg. Det er for eksempel seks måneder siden vi satte dato for løftemontering. Nå kan vi se at det overhodet ikke har vært avvik fra den planen.
Han forteller at dersom man hadde bygget helt nytt, ville verkstedet kanskje sett litt annerledes ut, større vinduer for eksempel.
Men det hele er bygget på og i et eksisterende bygg, og da må det bli noen kompromisser. Men med fliser og den utformingen Porsche krever, er det vanskelig å se at dette ikke er flunkende nytt hele veien.
Bustnes forteller at dette er det største enkelt-oppdraget firmaet har hatt i år. - Vi var sterkt inne allerede i prosjekteringsfasen, og der må jeg si Hans Henrik Riddervold (hovedaksjonær hos Porsche-importøren) imponerte med meget gode kunnskaper og en klar vilje til å følge Porsches ønsker hele veien, selv om de ikke alltid var de billigste eller raskeste. Byens beste arbeidsplass Det er Tor Johnsen hos Verksted & Industri Service som har vært leverandørens mann i denneprosessen. Og det er ikke bare løftere som er levert. Vaskehall, trykkluftanlegg, dekkutstyr, bremseprøver, benker og annen innredning.
Det høres nesten ut som om selskapet står for mer enn 90 prosent av innholdet i det nye anlegget – i hvert fall hvis man holder de Porsche-spesifikke testerne utenfor. Det er ikke mye man kommer til å ta med seg fra det gamle verkstedet på Økern når innflyttingen skjer like før jul. Men ettermarkedsjef Tony Kolsrud er sikker på at det nye verkstedet også vil trekke til seg de beste folkene. I øyeblikket er det stilling som elektrotekniker som skal fylles.
- Dette blir den beste arbeidsplassen i byen, lokker han med.
|