Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
- Jeg har mange drømmer – en god del av dem har jeg fått oppfylt, men dette er det råeste, hylte en adrenalinfylt Petter Solberg til de 15.000 menneskene som hadde møtt opp på hjemmebanen til Stabekk, for anledningen omdannet til en racerbane i minatyr.
Underholdningen sto en samlet motorsportelite for – og både norske og utenlandske sjåfører la ingenting i mellom når det gjaldt å skape et virkelig show.
Stor variasjon
Mange av førerne som stilte opp i lørdagens Solberg Extreme Motorshow viste sin allsidighet ved å prøve seg i helt andre biler enn hva de kjører til daglig. Riktignok har ganske mange av dem forsøkt seg i andre klasser tidligere – men det er fascinerende å se hva disse motorsporttalentene har å by på.
En av kveldens største applauser høstet Martin Schanche da han, som i gode gamle dager, satset alt for mye inn i svingen og bilen, en såkalt Fiesta mini, måtte fraktes bort med gaffeltruck.
Desidert mest røyk sørget May-Helen Dahl, Kenneth Moen og de andre i driftingmiljøet for – for å sitere en av de tre i juryen – Glenn Rodney Skog; Dette er vel ikke kvelden for de med gummirøykintoleranse…
Underholdning
Som det må være i et show som dette, kom selve konkurranseelementet i bakgrunnen. Her var det først og fremst underholdningen som var viktig. Derfor var juryen bestående av Eldar Vågan, Nils Wærstad og Glenn Rodney Skog (Geir Schau) utstyrt med muligheten til å gi ett poeng hver som tilsvarte ett sekund i minustid.
De ga poeng for kreative løsninger, krasj og det de ellers fant for godt, som da Wærstad ga poeng til sambygding Marius Aasen fordi at alle som kommer fra Hønefoss og lykkes, har fortjent et poeng.
Respekt går også til investor Arne Fredly som hadde tatt med seg sin 2005 Ferrari F1-bil som han ikke bare lunket rundt banen med, han tok også en rekke spektakulære piruetter med en hylende F1-motor.
Tekniske utfordringer
Tiden som har gått fra ide til gjennomføring for Solberg Extreme Motorshow, har vært ekstremt kort. Derfor får vi håpe at publikum vil se litt gjennom fingrene med at tidsprogrammet for showet sprakk så det sang.
Et komplett trafikkaos sørget for at showet kom forsinket i gang, og deretter førte noe som så ut til å være problemer med tid og varsellys, for at showet nok trakk mer i langdrag enn det som var ideelt.
Både Petter og Henning gjorde imidlertid sitt beste for å holde stemningen oppe, og løp til og med runder på banen for å holde liv i publikum.
Vil tilbake neste år
Arrangørene, med Petter Solberg i spissen, har vært tydelige på at dette er noe man ønsker å gjenta flere år – og gjerne skape en tradisjon ut av det hele.
Ser man på publikumsinteressen, lover det godt for at man kan gjenta dette også neste år – da kanskje med enda mer tettpakket program.
|